Bestories fick en tuff start när en finansiär gick i konkurs efter ett halvår. Men ett nytt avtal med Bonnierförlagen är en öppning för utmanaren bland nätbokhandlarna som även säkrat ny finansiering.
Bestories lanserades första gången i februari 2020 (strax innan pandemin bröt ut på allvar). Tove Lindberg, VD för Bestories, menade då att de hade en mix av personer som ”både brinner för litteratur och besitter gedigen IT-kunskap”. Hon var tydlig med utmaningarna: ”Det är också en prispressad bransch vilket är en utmaning i sig men samtidigt känner vi att det har funnits utrymme för en ny aktör. Med Bestories.se är jag övertygad om att vi kommer tillföra en injektion som känns fräsch, modern och tilltalande för kunder och bransch.”
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
I juli 2020 gick bolaget Vr Labs North AB i konkurs med skulder till bland andra Förlagssystem och Stjärndistribution. Vr Labs skulle enligt Tove Lindberg finansiera uppstarten av Bestories men drabbades hårt av pandemin vilket orsakat konkursen. Verksamheten fortsatte däremot i Bestories Sverige AB, vilket egentligen var planen från början, som tog över en hel del av skulderna. Därefter utlovades i omgångar en relansering och i juni 2021 öppnade Bestories på nytt.
Men det har inte varit problemfritt. Både förlag och privatpersoner har hört av sig till Boktugg och undrat vad som händer på Bestories. Ett antal obetalda fakturor har gått till inkasso och i några fall hela vägen till Kronofogden.
Hur ser ekonomin ut för Bestories idag? Hur hamnade ni i sitsen med
obetalda skulder?
– Här känns det som att det har blivit ett missförstånd, vi har inte några
obetalda skulder som vi inte hanterat. Vi har däremot haft utmaningar i
att hantera de mindre förlagen då de ställer andra krav på
betalningstider. Idag består Bestories av ett antal starka ägare och
bolaget har precis genomgått en nyemission som tryggat vår fortsatta
utveckling och vi ser mycket positivt på företages utveckling under en
kommande 5-årsperiod, säger Tove Lindberg till Boktugg.
Betalningsanmärkningar och leveransproblem
Enligt UC har Bestories Sverige AB fem betalningsanmärkningar på totalt 62,7 tkr och sex ansökningar om betalningsföreläggande på totalt 162,8 tkr. Vi har kontrollerat och mycket riktigt har Bestories nu reglerat samtliga skulder som funnits hos Kronofogden och har inget skuldsaldo idag. Däremot finns ett par överklagade skulder, bland annat till en webbyrå. Enligt Lindberg är det ett företag som försökt lura dem på pengar och försökt ta betalt för leveranser som inte har skett. Därför har Bestories också bestridit denna faktura (41 tkr).
Ett mindre förlag som hör av sig till Boktugg berättar att ”Bestories betalar inte våra fakturor och vi fick för ett par veckor sedan ett mail från dem på dålig svenska med en beställning där de ville att vi skulle skicka boken direkt till kunden, men fakturan till Bestories. Skälet skulle vara ’hänsyn till miljön’.”
Ett annat mindre förlag skriver: ”En kvinna kontaktade mig och var jättearg för hon hade beställt en av mina böcker från Bestories. Hon fick en faktura från Klarna som hon betalade och efter ett tag kom info från Bestories att boken inte kunde levereras för att den var slut på lagret. Vilket inte är sant, mitt lager är välfyllt och ingen hade kontaktat mig om någon beställning. Jag förklarade detta för kunden som nu förstått att jag inte har med saken att göra. Hon håller nu på med att försöka få sina pengar tillbaka.”
– Vi återbetalar varje månad pengar till kunder av olika anledningar, så att säga att vi inte återbetalar stämmer inte. Klarna skyddar dessutom alltid kunden så länge det finns belägg för deras bestridande. Vi återbetalar alltid, menar Tove Lindberg.
Det har inkommit kritik om att ni tagit betalt för böcker men sedan inte levererat och därefter har det varit svårt att komma i kontakt med er?
– Jag känner inte igen mig i detta. Vi har en fungerande support som
svarar vardagar 9-17 både via mail och på sociala plattformar där
ambitionen är att aldrig låta kunden vänta mer än 24 timmar. Dock vill
jag understryka att vi, liksom alla andra branscher, precis genomgått en
pandemi där vi stundvis haft längre svarstider på grund av sjukdom i personalen samt leveranssvårigheter från förlagen. Vi har dock alltid arbetat så snabbt vi kan för att svara våra kunder. Vissa kunder har efterfrågat en
telefonsupport vilket vi nu hörsammat och inom kort kommer öppna upp.
Bestories i avtal med Bonnierförlagen
Mitt i allt detta kom alltså ett pressmeddelande med den positiva nyheten att Bestories ingått avtal med Bonnierförlagen som avser distribution av förlagens alla titlar.
”Genom avtalet kommer Bonnierförlagen sköta den del av Bestories distribution som avser koncernens samtliga böcker. Genom att effektivisera sin distribution uppnår Bestories kortare leveransvägar, vilket är ett led i det arbete som Bestories infört för att bli mera miljöeffektiva”, skriver Bestories.
Kort sagt: Bestories vill skicka ordrarna till förlagets distributör (i detta fall Speed Logistics) och låta dem leverera till slutkunden.
– Det har varit vår idé från start att korta leveransvägarna så vi är väldigt glada över att ha signat detta avtal med Bonnierförlagen. Vi lever idag i en värld där det inte är försvarbart ur ett ekonomiskt eller miljöperspektiv att skicka produkter fram och tillbaka i landet. I synnerhet inte då många av våra leverantörer både har möjligheten och ställer sig positiva till att leverera direkt till kund, säger Tove Lindberg.
Många olika leverantörer av böcker
Logistiken i den svenska bokbranschen har idag inte en enda tydlig marknadsledare (läs monopol). Förlagssystem, Stjärndistribution och Speed har alla en ansenlig volym av böcker och förlag. Men utöver dem finns det ytterligare leverantörer, exempelvis print-on-demand från Publit, Vulkan, Recito, BoD med flera. Stora förlag med eget lager och distribution som Studentlitteratur. Ovanpå det mer än hundra små förlag med egen distribution som kan innebära allt från böcker i en källare till oberoende tredjepartslogistik av hög klass. Det här är ju något som till och med marknadsledaren Adlibris försökt städa upp i, med välkänt utfall.
Att förlita sig på drop-shipping blir inte helt enkelt i bokbranschen med tanke på det låga ordervärdet (enligt Boktuggs statistik ligger snittet under 300 kr). Vad som är bäst för klimatet beror helt på hur ordern ser ut. Om kunden beställt fyra böcker från fyra olika förlag – vad är optimalt flöde då? Om de ligger hos fyra olika distributörer ska kunden få fyra paket. Å andra sidan, om de fyra ligger hos samma distributör blir det ett paket direkt till kund.
Har ni underskattat komplexiteten i den svenska bokmarknaden och alla olika leverantörer och distributörer?
– Vi ska inte sticka under stol med att det funnits stora utmaningar i
att få tekniken på plats och att det höga antal leverantörer och förlag
gör logistiken komplex. Vi har haft en ambitiös plan och som startup-bolag är man alltid känslig för eventuella avvikelser där vi med en pandemi i ryggen kan säga att vi fått vår beskärda del av oförutsedda händelser. Jag tycker samtidigt vi har lyckats med att uppnå de mål vi satt upp och i och med detta ser vi mycket positivt på framtiden, säger Tove Lindberg och tillägger:
– Självklart finns det många utmaningar kvar men vad vore livet som
företagare utan det?
Nätbokhandlare inte poppis på Trustpilot
Ytterligare en läsare tipsar om att kolla Bestories på Trustpilot. Där är snittbetyget 1,9 och det finns vittnesmål om böcker som inte levererats. Men när vi som jämförelse kollar konkurrenterna så har de ännu sämre betyg: Adlibris 1,6 och Bokus 1,3. Och kritiken liknar den mot Bestories. Bookoutlet klarar sig bäst med 2,0.
Slutsatsen där är att ska man få bra betyg måste företaget vara aktivt på Trustpilot och besvara kritiska betyg vilket ingen av nätbokhandlarna gör. Är det möjligen en signal om att nätbokhandlare generellt behöver höja sin leveransnivå? Eller så är det för att de få kunder som är missnöjda med kundtjänstens svar ventilerar sin ilska där?
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!