Bokus i stor kampanj som ska bygga varumärke – och streaming

Bokus ska växla upp sin marknadsföring och lyfta fram både pappersböcker och digitala format. Det är dags att växla upp Bokus Play.

I ett pressmeddelande skriver Bokus att de “nu storsatsar och växlar upp sitt varumärkesbyggande”. Konceptet kallas ”För livets alla bokstunder” och sampaketerar varumärkena Bokus och Bokus Play som avsändare, där “både pappersböcker och digitala format får ta plats och bidrar till att sprida läsglädje”.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Bokusgruppen presterade ett starkt resultat för 2021 där segmentet Bokus Online, som innefattar Bokus och Bokus Play, uppvisade en tillväxt om drygt 5 procent. Under 2022 ska det bli mer fokus på Bokus och Bokus Play.

“Det handlar om att accelerera den digitala transformationen, utveckla konsumentlogistiken och öka marknadsföringen. Det ökade varumärkesbyggandet är alltså ett led i ett större paket som ska driva tillväxt”, skriver Bokusgruppen. 

– Bokusgruppen storsatsar på Bokus och det här är en del av allt vi gör. Det här är verkligen Bokus år, säger Cecilia Helsing, marknads- och kommunikationschef Bokusgruppen i pressmeddelandet.

Bokus tänker lyfta både digitala och fysiska format i sin nya kampanj.

I kampanjen ”För livets alla bokstunder” lyfts det totalerbjudande som Bokus och Bokus Play har i form av fysiska och digitala böcker via både e-handel och abonnemang. Alla format sprider läsglädje på olika sätt.

– Det fantastiska med Bokus är att vi kan erbjuda alla möjligheten att konsumera böcker, vare sig man vill läsa en fysisk eller digital bok och vare sig man vill köpa eller prenumerera på innehåll. Vi har böckerna och kunderna väljer själv hur de vill köpa och konsumera dem, säger Henrik Graan, marknadsansvarig Bokus och Bokus Play.

Det blir mer betoning på möjligheten att välja ljudboksformatet jämfört med tidigare. Pressbild.

I kampanjen bjuds kunderna in till alla situationer där böcker har en plats och tipsar om böcker för livets alla bokstunder. Kampanjen är den största på många år och kommer att synas i digitala och analoga kanaler över hela året.

– Våra varumärken kommer att få en stark och kontinuerlig synlighet i hela landet över hela året. Kampanjen syns i allt från räckviddsmedier i analoga miljöer som digitala skärmar och print, till våra egna kanaler, sociala medier, Youtube, TikTok och andra kanaler online, säger Henrik Graan, marknadsansvarig Bokus och Bokus Play.

Kampanjen rullar upp idag 7 mars och pågår hela året.

Boktuggs analys: Bokus Play är långt efter sina konkurrenter i antalet abonnenter. Samtidigt har Bokus över 900 000 aktiva kunder och borde kunna konvertera fler av dessa till prenumeranter. I dagsläget får den som har abonnemang på Bokus Play även 5 procent rabatt och fri frakt på beställningar av fysiska böcker hos Bokus. Men fortfarande är Bokus Play i stort sett osynligt på sajtens startsida.

Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.