Är den förbeställda reakassen tillbaka för att stanna? Även under årets bokrea har många butiker valt att låta kunderna boka sina reafynd i förväg.
Bokreans betydelse står sig – både för bokhandeln och kunderna, enligt Maria Hamrefors, ordförande i Svenska Bokhandlareföreningen. Hon ser rean som en vältajmad och väl inarbetad tradition under en månad då det annars händer ovanligt lite i bokbranschen.
– Det finns ett jättestort intresse bland bokälskare att fynda så här i slutet av februari. Det är då man unnar sig själv att köpa lite böcker. Man får katalogen och kan fundera över vad man missat i fjolårets utgivning och kan fynda. Rean är fortfarande jättepopulär bland läsarna.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Första kvartalet i fjol gick försäljningen i den fysiska bokhandeln ner, vilket Maria Hamrefors tillskriver pandemins restriktioner. Samtidigt visar statistiken över fjolårets sammanlagda försäljning en uppgång i alla försäljningskanaler. Spiller den över även på bokrean?
– Jag tror i alla fall att man kan säga att bokrean behåller sin ställning. I botten ligger ju ett intresse för att köpa böcker. Det är ju pappersböcker vi talar om här, och även den försäljningen ökade ju under 2021. Det ges ut så fantastiskt mycket fina böcker.
Fjolårets restriktioner banade väg för den förbeställda hämtkassens återtåg i de fysiska butikerna. Den servicen finns kvar på många håll även i år men kanske inte för evigt.
– Det är väldigt mycket arbete och de tar mycket utrymme. Det är mycket att fundera över när vi är igenom pandemin helt och hållet, säger Hamrefors.
Bokrean inleds tisdag 22 februari.
Text: Elin Swedenmark/TT, Erika Josefsson/TT
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Fakta: Guldkornen på rean
Skönlitteratur
“Morgonstjärnan” av Karl Ove Knausgård
“Shuggie Bain” av Douglas Stuart
“Samlade verk” av Lydia Sandgren
“Gileads döttrar” av Margaret Atwood
“Kärlek och främlingskap” av Theodor Kallifatides
“Åren” av Annie Ernaux
“Gösta Berlings saga” av Selma Lagerlöf
“Paradiset” av Abdulrazak Gurnah
“Fädernas missgärningar” av Åsa Larsson
“Barndomsbrunnen” av Göran Greider
“Dubbelporträtt” av Agneta Pleijel
“Lucy” av Jamaica Kincaid
“Överlevarna” av Alex Schulman
“Kvällens frihet” av Kjell Espmark
“Dina händer var fulla av liv” av Suad Ali
Sakprosa
“Tills alla dör” av Diamant Salihu
“Det omätbaras renässans” av Jonna Bornemark
“Alternativa fakta: om kunskapen och dess fiender” av Åsa Wikforss
“Arbetarlitteraturens återkomst” av Rasmus Landström
“Se Afrika” av Ngugi Wa Thiong’O
För barn och unga:
“Frallan har en hemlighet” av Johanna Ohlsson och Lisen Adbåge
“Tiger, tiger, tiger” av Åsa Lind och Joanna Hellgren
“Humlan Hanssons hemligheter” av Kristina Sigunsdotter
“Tam och de åtta drakarna” av Jo Salmson
“Genom märg och ben” av Jacqueline Woodson