Bokusgruppen levererade ett bra resultat och beskedet om utdelning lyfte aktien på börsen. Nu ska bolaget investera mer i digital transformation av både butiker och onlinekanaler.
Bokusgruppen noterades som eget bolag den 4 juni 2021 och aktien har sedan dess gått ner en aning. Aktien nådde som högst kursen 44,60 kr ett par dagar efter börsdebuten (den 7 juni) men var i måndags nere i 37,40 kr.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Efter rapporten idag där ett av beskeden var att Bokusgruppen föreslår en utdelning på 3 kr per aktie fördelat på två utbetalningar under 2022 så blir aktien plötsligt attraktiv sett ur direktavkastningsperspektiv – vilket förklarar uppgången idag. I skrivande stund är den uppe på 43,35 kr (+9,5 %).
Redan igår var dock aktien uppe i 39,60 kr (kanske stärkt av branschstatistiken som visade rekordförsäljning av böcker 2021). Utdelningen skulle då motsvara 7,6 procent. Med nuvarande kurs är direktavkastningen nere i 6,9 procent vilket fortfarande får anses bra.
Däremot är Bokusgruppen knappast en tillväxtaktie då tyngdpunkten ligger på butiksförsäljning och ehandel. Försäljningen av digitala böcker utgör endast 2,2 procent av bolagets totala omsättning. Butiksförsäljningen står för 55 procent av den totala omsättningen, vilket faktiskt är något lägre än 2020 (56 %).
I rapporten talas det dock en del om digital transformation.
”Under sista kvartalet påbörjades utrullningen av en ny IT-plattform för butik, som bland annat innefattar mobila och flexibla kassor. Det ger våra butiksmedarbetare bättre möjlighet till aktivt kundbemötande och högre service. Genom att integrera fysiska butiker och onlinehandeln möjliggörs ännu bättre köpupplevelser. Under året testade vi också nya butiksformat – en rullande sommarbuss, en pop up-butik i Tyresö inför julhandeln och en ny konceptbutik i Göteborg”, skriver Maria Edsman, VD för Bokusgruppen, i rapporten.
Framöver utlovas utökad satsning på att ”skapa tillväxt i våra onlinekanaler. Redan 2021 ökade vi vår investeringsnivå mot tidigare och under 2022 ökar vi investeringstakten ytterligare för att snabbare ta oss igenom vår digitala omställning mot en effektiv och flexibel systemplattform”, skriver Bokus och tillägger:
”Vi sätter i denna fas extra fokus på Bokus Online, med Bokus e-handel och den digitala abonnemangstjänsten Bokus Play. Vi satsar på att vidareutveckla vår konsumentlogistik tillsammans med en ny partner och vi ökar marknadsföringen för att ytterligare stärka våra varumärken.”
Mer om Bokusgruppens bokslut i separat intervju med Maria Edsman.
Några nyckeltal ur rapporten från Bokusgruppen:
Kvartalet oktober-december 2021
- Nettoomsättningen ökade 5,9 % och uppgick till 641,4 (605,6) MSEK
- Bruttomarginalen uppgick till 42,6 (40,3) %
- EBITA ökade till 108,8 (77,4) MSEK
- EBITA exkl. jämförelsestörande poster förbättrades med 25,3 MSEK till 98,8 (73,5) MSEK
- Periodens resultat uppgick till 75,6 (40,8) MSEK
- Resultat per aktie uppgick till 4,68 (3,04) SEK
Helåret 2021
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
- Nettoomsättningen ökade 5,1 % till 1 866,1 (1 774,9) MSEK
- Bruttomarginalen uppgick till 38,4 (37,7) %
- EBITA ökade till 124,1 (84,3) MSEK
- EBITA exkl. jämförelsestörande poster förbättrades med 45,1 MSEK till 108,5 (63,4) MSEK
- EBITA-marginalen var 6,7 (4,7) %
- Justerad EBITA-marginal var 5,8 (3,6) %
- Periodens resultat uppgick till 50,5 (4,3) MSEK
- Resultat per aktie uppgick till 3,31 (0,32) SEK
- Styrelsen föreslår en utdelning om 3,00 (1,46) SEK per aktie, att utbetalas i två lika delar, med första utdelningstillfället i maj och andra 6 månader därefter