I ett mejl till brasilianska abonnenter meddelar Storytel att Free-modellen kommer att upphöra i januari 2022, mindre än ett år efter att gratisabonnemangen infördes i Brasilien.
På den brasilianska marknaden har Storytel erbjudit abonnemanget Free som låtit kunderna lyssna på ljudböcker gratis i sex timmar per månad. Förhoppningen var att dessa sedan skulle lockas att uppgradera till betalande kunder när de förbrukat sina timmar.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Tyvärr verkar detta inte ha skett i tillräckligt stor utsträckning och nu meddelar Storytel sina kunder i Brasilien att deras Free-abonnemang avslutas den 10 januari 2022.
”Ditt konto kommer att fortsätta existera men utan en prenumerationsplan”, skriver Storytel till de brasilianska Free-abonnenterna och förklarar att Free-modellen kommer att upphöra i Brasilien i samband med en översyn av prenumerationsplanerna. Storytel avslutar med:
”Du har fram till den 10 januari 2022 på dig att njuta av dina berättelser. Efter det behöver du en ny betald prenumerationsplan för att fortsätta lyssna på Storytel.”
Storytel experimenterar hela tiden med olika abonnemangsmodeller och alternativ. En nyckel framför allt på mindre marknader är att hitta billiga instegsalternativ som kan locka kunder att börja använda tjänsten. Även på mogna marknader tittar streamingtjänsterna nu efter billigare varianter för de kunder som kanske inte lyssnar lika mycket.
I Sverige kostar det billigaste Storytel-abonnemanget idag 179 kr/månad för obegränsad lyssning. Men på exempelvis den finska marknaden erbjuds ett Light-abonnemang för 9,99 euro (ca 102 kr) per månad, då med ett lyssningstak på 20 timmar. Som kunderna givetvis får prova gratis i 14 dagar.
På den brasilianska marknaden kunde dock kunderna lyssna gratis hur länge som helst med ett lyssningstak på 6 timmar per månad.
I sin kvartalsrapport för Q1-2021 som släpptes i maj skrev Storytel så här:
”Erbjudandet lanserades sent under kvartalet (Q1) och därför är det för tidigt att kommentera konverteringsgraden, men inflödet av nya abonnenter har överträffat våra förväntningar med över 100 000 kunder som startat en gratisprenumeration varav 40 procent blev aktiva användare under de första 30 dagarna efter lansering. Vi kommer att fortsätta följa datan och använda insikterna för att monetarisera dessa kunder och potentiellt rulla ut till fler marknader där konsumtionsbeteendet för ljudböcker ännu inte är väl etablerat.”
Abonnemangsmodellen nämndes även i Q2-2021-rapporten då vi skrev:
Storytel Free som erbjuds i Brasilien har haft totalt 300 000 abonnenter (som ej räknas in i de 1,6 miljoner betalande som Storytel har globalt) men konverteringen till betalande kunder är fortfarande låg. Storytel tror dock att olika varianter av gratisabonnemang kommer att vara viktiga på marknader där ljudböcker är mindre kända.
Frågan är vad effekten blir när Free slopas i Brasilien. Kommer Storytel att lyckas göra en rejäl andel av dem till betalande, kanske med en Light-prenumeration? Eller ett riktigt bra erbjudande om en längre prenumeration, ungefär som Disney gjorde när de lanserade Plus?
Boktugg har varit i kontakt med Storytel som hänvisar till sin kommunikation och uttalanden i samband med de senaste kvartalsrapporterna i år.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!