Danska Podimo, startat av Mofibogrundaren Morten Strunge, tar in 78 miljoner dollar (motsvarande 712 Mkr) i en Serie B-runda. Pengarna ska bland annat investeras i originalinnehåll, nya marknader och mer pengar till kreatörer.
– Vår modell erbjuder premiuminnehåll och en sömlös användarupplevelse genom AI-drivna personliga rekommendationer och videotrailers. Som en fullservice innehållsproducent kan vi berika existerande IP (immateriella rättigheter) på nya och spännande sätt, samt producera vårt eget IP, utmana vad lyssnare kan förvänta sig från ljud i kort och lång form, idag och i framtiden, säger Podimos VD Morten Strunge, enligt Tech.eu.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Boktugg har rapporterat om Podimo, som erbjuder ljudböcker och podcasts, flera gånger tidigare. Har du inte hört talas om prenumerationstjänsten kan det förstås bero på att den inte finns på svenska ännu. Utöver Danmark finns den i Tyskland, Spanien, Norge och i flera länder i Latinamerika. Förutom huvudkontoret i Köpenhamn har företaget etablerat kontor i Berlin, Barcelona, Madrid, London, Amsterdam, Mexiko City, Oslo och Vilnius.
Podimo betonar, precis som Storytel, hur viktigt det är med lokalt innehåll.
– När du tittar på icke engelsktalande marknader så sker majoriteten av konsumtionen av ljud i kortformat och ljudböcker på det lokala språket, faktiskt över 90 procent. Så det är extremt viktigt att vara där på de lokala marknaderna och bygga en katalog av lokalt innehåll, säger Morten Strunge, grundare av Podimo, till Sifted.
Podimo erbjuder förutom podcasts från hela världen även över 950 exklusiva titlar som de själva producerat. Med friskt kapital vill Podimo nu fortsätta investera i mer premiuminnehåll, dra till sig fler användare och prenumeranter och generera större utbetalningar till kreatörer.
– Podcast- och ljudmarknaden förväntas växa bortom 50 miljarder dollar de kommande fem-sex åren med fler och fler målgrupper som upptäcker lockande, talat ljud i kortformat varje dag. Det är en enorm möjlighet och med vårt strategiska fokus på innehåll på varje lokal marknads språk, känner vi oss väl positionerade för att ta en betydande del av denna marknad, säger Morten Strunge till Silicon Canals.
Sedan 2019 har Podimo nu tagit in 115 miljoner dollar, alltså över en miljard kronor med dagens dollarkurs (9,13 SEK!). Största investerare i Podimos B-runda på 78 miljoner dollar är Londonbaserade riskkapitalbolagen 83North och Highland Europe men även befintliga investerare Chr. Augustinus, Heartcore, Saban Ventures, Headline och Possible Ventures deltog.
Analys: Podimo är bara en av flera aktörer som vill ta marknadsandelar inom ljud. Spotify har sedan flera år tillbaka investerat i podcasts som komplement till musik och börjar nu även investera i ljudböcker samt dramatiserat ljud (som i en annan tid hade kallats radioteater). Från bokbranschens horisont kommer Storytel, Bookbeat och Nextory med ambitioner att sprida prenumerationstjänster för ljudböcker och eböcker över världen. Samtidigt finns världens största återförsäljare av ljudböcker – Audible – kvar och testar olika varianter på prenumerationer i olika länder. Även eboksjätten Kobo går mot prenumerationer och ljudböcker.
Fotnot: Morten Strunge startade Mofibo som köptes av Storytel 2016. Han satt sedan i styrelsen för hela Storytel fram till april 2020 då han lämnade för att fokusera på Podimo. Värt att notera är att Mofibo var ett så starkt varumärke i Danmark att Storytel valt att behålla det namnet på den danska marknaden.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!