Årets julklapp 2021 är evenemangsbiljetten. Det menar HUI som för 34:e året i rad utser en julklappstrend. Så en biljett till en bokmässa, författarkväll, litteraturfestival eller andra litterära evenemang borde vara perfekt.
– I år är den mest eftertraktade julklappen det vi har ett uppdämt behov av, nämligen biljetter till kultur- eller sportevenemang. Och det påverkar i sin tur även andra delar av handeln. Vi ser tydligt hur evenemang, rekreation och kultur skapar behov och fungerar som en motor också för annan typ av konsumtion, säger Emma Hernell, VD på HUI, i ett pressmeddelande.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Pandemin har kännetecknats av social distansering, frenetisk handtvätt och nöjen som antingen åtnjutits inom hemmets fyra väggar eller ute i naturen. När sociala och kulturella aktiviteter återigen blivit möjliga har svenskarna snabbt visat vad som saknats dem mest under pandemin – att roa sig, inspireras av kultur och få uppleva saker tillsammans, menar HUI.
Under det senaste året har det blivit tydligare hur konsumtionen i olika branscher hänger ihop. När stora delar av samhället har varit stängt har konsumtion kopplad till det sociala livet uteblivit. Det har varken funnits behov av att köpa nya kläder eller gå till frisören. Även om vi haft dagliga möten via Zoom har det varit okej med T-shirt och mjukisbyxor.
När människor nu börjar röra sig i samhället och delta i evenemang bidrar det även till att driva konsumtionen i andra delar av detaljhandeln och besöksnäringen som fått stå tillbaka under pandemin, enligt HUI.
– Evenemangen får oss att vilja vara fina. Det kan leda till att vi behöver gå till frisören eller uppdatera vår garderob. Innan eventet kanske vi går på restaurang, eller så hänger vi kvar på stan efter jobbet och strosar i butiker. I konsumtionslandskapet driver olika branscher varandra, säger Emma Hernell.
Om 2020 var året vi ägnade oss åt social distans, tillbringade tid i naturen och lagade mat på stormkök så är 2021 året vi kan gå tillbaka till aktiviteter som inte fått äga rum sedan pandemins start. Vi går mot nya tider där svenskarna kan återupptäcka hur det är att umgås och gå på evenemang igen. Evenemangsbiljetten representerar därför glädjen över att få återgå till teatrar, fotbollsmatcher, konserter och andra liveupplevelser. Som exempelvis alla litterära evenemang vi tvingats avstå helt eller delvis:
- Bokmässor
- Litteraturfestivaler
- Författarkvällar
- Bokreleaser
- Prisutdelningar
Motivering till Årets julklapp 2021: Evenemangsbiljetten
Efter ett och ett halvt år i socialt ide med hemarbete, videosamtal och mjukisbyxor är det dags för svenskarna att återigen leva livet tillsammans med andra. Från fjälltoppar till fotbollsmatcher, tv-soffan till teaterscenen och videosamtal till verklighet. 2022 kommer präglas av socialt umgänge, rekreation och uppdämt behov av att uppleva. Årets julklapp 2021 är evenemangsbiljetten.
Minns du Årets julklapp 1988-2020?
Årets Julklapp ska leva upp till ett eller flera av följande tre kriterier:
- Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året
- Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter
- Produkten ska representera den tid vi lever i
1988 Bakmaskinen
1989 Videokameran
1990 Woken
1991 CD-spelaren
1992 TV-spelet
1993 En doft (parfym)
1994 Mobiltelefonen
1995 CD-skivan
1996 Internetpaket
1997 Elektroniska husdjuret
1998 Dataspelet
1999 Boken
2000 DVD-spelaren
2001 Ett verktyg
2002 Kokboken
2003 Mössan
2004 Den platta TV:n
2005 Ett pokerset
2006 Ljudboken
2007 GPS-mottagaren
2008 Upplevelsen
2009 Spikmattan
2010 Surfplattan
2011 Den färdigpackade matkassen
2012 Hörlurarna
2013 Råsaftcentrifugen
2014 Aktivitetsarmbandet
2015 Robotdammsugaren
2016 VR-glasögonen
2017 Elcykeln
2018 Det återvunna plagget
2019 Mobillådan
2020 Stormköket
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.