Det skulle kunna ses som ett svar på Spotifys köp av Findaway: Storytel meddelar på fredagsmorgonen att de har köpt Audiobooks.com och därmed expanderar till USA.
– Jag är imponerad av Audiobooks.coms framgång, expertis och erfarenhet på den amerikanska marknaden, såväl som i Storbritannien och Australien. Audiobooks.com är ett lönsamt och växande företag som sätter sina konsumenter och partners i centrum och ger Storytel en ny plattform för tillväxt. Jag ser fram emot att jobba tillsammans med Audiobooks.com, våra team, förlagen och partners för att göra ljudbokslyssnandet lika populärt på de engelskspråkiga marknaderna som det vuxit sig till att bli i Norden på senare år, säger Jonas Tellander, VD och grundare av Storytel, i ett pressmeddelande.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Storytels aktie sjönk direkt med 4 procent vid börsens öppning, troligen som en reaktion på nyheten igår kväll om att Spotify köpt Findaway, en internationell plattform för distribution av ljudböcker. Men kvart över nio kom en nyhet som genast skickade upp aktien igen: ”Storytel förvärvar streamingtjänsten Audiobooks.com – går in på USA-marknaden”.
– Jag är stolt över den framgång som Audiobooks.com-teamet har uppnått genom att positionera företaget som en av de ledande tjänsterna för ljudböcker i USA. När vi nu ansluter oss till Storytel blir vi en del av en företagsgrupp med samma vision och värderingar som vi. Dessutom erbjuder Storytel en solid bas och global skalbarhet, som gör företaget väl rustat för att ta sig an en marknad med hundratals miljoner engelsktalande användare, säger Ian Small, General Manager för Audiobooks.com, som kvarstår i sin roll efter förvärvet.
Audiobooks.com lanserades 2011 och har sedan dess satt ett stort avtryck på den amerikanska ljudboksmarknaden.
”Med ett ständigt fokus på användarupplevelsen har bolaget verkat i de populäraste apparna för iOS- och Android-enheter, samt erbjudit integration genom bland annat Alexa, Sonos, CarPlay och Android Auto. I appen finns ett förstklassigt innehåll, bestående av 300 000 ljudböcker från hundratals stora förlag, såväl som miljontals poddar och annan typ av ljudunderhållning”, skriver Storytel.
Förvärvet av Audiobooks.com lägger grunden för Storytels etablering i USA och engelsktalande delar av världen och följer bolagets uttalade strategi om expansion på mogna marknader. Storytels framgångsrika tillväxtresa har hittills resulterat i över 1,7 miljoner abonnenter, en verksamhet på 25 marknader och en katalog med mer än 700 000 titlar, och över 30 språk.
Säljare är investmentbolaget KKR som köpte RB Media, där Audiobooks.com ingår, sommaren 2018.
– Genom den kombinerade branschkunskapen hos Storytel och Audiobooks.com kommer vi att fortsätta att odla den passion och det stora intresse som redan finns hos den engelsktalande publiken, och ta samarbetet med våra partners till nästa nivå, säger Ian Small.
Parterna har enats om att inte offentliggöra villkoren för köpet – men i pressmeddelandet skriver Storytel samtidigt ”Förvärvet kommer att finansieras genom befintliga medel och upptagande av ett nytt lån om 500 miljoner kronor. Transaktionen förväntas slutföras i slutet av december 2021, vilket förutsätter sedvanligt regulatoriskt godkännande”.
Texten uppdateras.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!