Spotify köper internationell distributör av ljudböcker: Findaway

Findaway Spotify
Spotify överraskar bokbranschen med köpet av internationella distributören Findaway som erbjuder en rad tjänster även inom skapandet av ljudböcker. Montage: Boktugg.

På torsdagskvällen meddelade Spotify att man köper den internationella ljudboksdistributören Findaway. En strategisk affär som kan få stor effekt för både återförsäljare och förlag.

– Det är Spotifys ambition att vara destinationen för allt ljud, både för lyssnare och kreatörer. Köpet av Findaway kommer att accelerera Spotifys närvaro på ljudboksområdet och kommer att hjälpa oss att snabbare möta den ambitionen. Vi är entusiastiska över att kombinera teamet på Findaway, deras teknikplattform som är bäst i klassen och en robust ljudbokskatalog med Spotifys expertis för att revolutionera ljudboksområdet på samma sätt som vi gjorde med musik och podcasts, säger Gustav Söderström, Chief Research & Development Officer på Spotify i ett pressmeddelande.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Så vad är då Findaway? Inte jättekända för allmänheten i Sverige, men välkända bland nischade ljudboksförlag. Lite förenklat kan man säga att de erbjuder vad Publit och Axiell Media (fd Elib) gör – men med fullt fokus på ljudböcker och för den internationella marknaden.

Marknadsplats för inläsare

Deras plattform är dessutom en marknadsplats där förlag – men även enskilda författare – kan hitta inläsare av ljudböcker. En del svenska förlag använder Findaway för att distribuera ljudböcker till marknader utanför Sverige – och en del egenutgivare har tidigare använt plattformen för att kunna distribuera ljudböcker till Storytel och andra svenska prenumerationstjänster. Som en genväg när tröskeln var för hög.

Det är inte känt hur mycket Spotify betalar för Findaway. Affären väntas slutföras under fjärde kvartalet 2021 och ska godkännas av konkurrensmyndigheter.

Affären kan liknas vid de köp av podcastplattformar som Spotify tidigare gjort, exempelvis Megaphone, Anchor och Podz. I några fall har det gjort det enklare för podcastkreatörer att distribuera sina podcasts till Spotify och i vissa fall har man velat komma över teknik som därefter integreras i Spotifys egen plattform.

Internationell distribution av ljudböcker

I pressreleasen nämner Spotify att ljudboksmarknaden idag omsätter 3,3 miljarder dollar (globalt) och förväntas växa till 15 miljarder dollar 2027. Dessutom lyfter man det faktum att Findaway ”utöver att erbjuda den största katalogen av distribuerade titlar” demokratiserar ljudböcker genom att göra sina verktyg tillgängliga för indieförfattare som vill både skapa och sprida sina ljudböcker.

”Vi planerar att bygga på Findaways betydande innovation på området och vi kommer att överladda deras tillväxt genom att tillföra allt Spotify vet om personalisering och att upptäcka [nytt innehåll] samtidigt som vi också innoverar på format, leverans, verktyg för kreatörer och mycket mer.”

Findaway startade redan 2004 och distribuerar till ett 40-tal återförsäljare runtom i världen, bland andra Apple, Google, Kobo, Audible, Nook, Scribd, Overdrive och Bookmate. Men även Storytel, Nextory och Bokus Play finns med bland namnen på listan. Däremot inte Bookbeat som valde att avsluta samarbetet.

Flera olika tjänster för förlag och författare

Findaway är alltså tämligen okända i Sverige men bolaget har 150 anställda. Enligt The Verge ska bolaget fortsätta drivas fristående från sitt huvudkontor i Cleveland. Findaway erbjuder alltså en rad olika tjänster under olika varumärken:

  • Findaway Voices som sammankopplar författare med professionella inläsare
  • Audioworks som producerar ljudböcker för stora förlag
  • Playaway som levererar förladdade ljudböcker till bibliotek och skolor
  • Orange Sky Audio som jobbar med en mer diversifierad ljudbokskatalog
  • AudioEngine med verktyg och teknik för utvecklare som gör det enklare att integrera en bred katalog av ljudböcker i sina egna plattformar

Så vad innebär detta för andra ljudbokstjänster? Dels är det en tydlig signal om att Spotify tänker ta upp kampen med den globala ledaren på ljudböcker: Amazonägda Audible. Dels kan det slå mot alla mindre aktörer.

Storytel har tidigare offentliggjort ett samarbete med Spotify som innebär att deras abonnenter ska kunna lyssna på ljudböcker genom Spotify via Open Access Platform (OAP).

Kommer Spotify inom en snar framtid att erbjuda gratis ljudböcker för alla sina betalande abonnenter mot en liten tilläggsavgift på några tior i månaden? Ja, förmodligen med en begränsad katalog. Förlagen och författarna kommer att bestämma villkoren och Spotify tittar redan på olika sätt att låta kreatörer ta betalt via deras plattform, exempelvis att betala för en specifik podcast.

Storytel en uppköpskandidat?

Hur stor del av detta som kommer att ske på det sätt Storytel tänker sig, och hur stor del som kommer att gå direkt från författare till lyssnare med Spotify som enda mellanhand är svårt att förutspå. Storytelaktien har den senaste tiden pressats till låga nivåer. Hur kommer börsen att ta emot Findaway-affären? Den kan tolkas på två sätt:

  1. Storytel kommer att få betydligt tuffare konkurrens av Spotify på den internationella arenan – även om de via samarbetet även kan marknadsföra sin tjänst
  2. När Spotify nu stärker sin position inom ljudböcker blir nästa logiska steg att de köper hela Storytel

Återstår att se vilken väg investerarna finner mest sannolik under fredagens börshandel.

Vad innebär den här affären för mindre svenska distributörer som Publit och Axiell Media? Det är också svårt att avgöra. Publit har på senare år positionerat sig mer som en komplett plattform för print, eböcker och ljudböcker (i den ordningen utvecklingsmässigt) för att förlagen ska slippa ha flera olika inloggningar och gränssnitt där de laddar upp sina filer och får sina rapporter. Axiell i sin tur har haft biblioteksdistributionen som skruvstäd gentemot förlagen, samt det faktum att man varit igång längst med eböcker.

Axiell har alltså en integration mot Findaway men har själva agerat i motsatt riktning genom att snarare stänga ute de minsta förlagen genom sin prissättning.

Spotifys Findaway kan locka författare att gå indie

Ett Findaway med Spotify i ryggen skulle dessutom kunna locka författare att gå direkt, utan att anlita förlag. Det vill till att förlagen kan erbjuda mer än författarna kan hitta själva i form av frilansare.

Affären ska nämligen också ses i ljuset av framstegen som just nu sker inom talsyntes (läs gärna Analysbrevet Fem steg till självläsande böcker via ljudböcker med talsyntes på Insider).

Spotify har fullt fokus på ljud. Men sannolikt tittar Findaway redan på att erbjuda ljudboksproduktion med AI. Det är inte heller enbart ljudböcker som kan produceras genom att konvertera text till tal. Det går att göra även med podcasts. Och omvänt kan man ta en podcast och förvandla till text.

Vi avslutar på samma sätt som Spotify avslutar sitt pressmeddelande om affären: ”Spotify och Findaway kommer tillsammans att accelerera Spotifys intåg på ljudboksområdet och fortsätta innovera branschen, jobba för att ta bort nuvarande begränsningar och låsa upp bättre ekonomiska verktyg för kreatörer. Findaways tekniska infrastruktur kommer att göra det möjligt för Spotify att snabbt skala upp sin ljudbokskatalog och utveckla upplevelsen för konsumenter samtidigt som man erbjuder nya vägar för förlag och författare att nå en publik över hela världen.”

Så fredagen lär ägnas åt att fundera över hur den affären påverkar den svenska bokbranschen.

Det finns en komponent som Spotify dock inte intresserat sig för alls: text. Vad händer med eboken i det här sammanhanget? Kanske blir det just den som motiverar existensen av det vi idag kallar ljudbokstjänster.

Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.


Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,