Skådespelarna Reine Brynolfsson, Alida Morberg, Nina Gunke och Julia Lyskova medverkar i thrillern Saknad, ett ljuddrama från podcastplattformen Acast.
Saknad är ett nytt ljuddrama i åtta avsnitt med skådespelarna Nina Gunke, Reine Brynolfsson, Alida Morberg och Julia Lyskova i huvudrollerna. Det är en ovanlig produktion på så vis att skådespelarnas insatser har skett helt på distans.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Det har varit fascinerande att medverka i en produktion av detta slag där vi motspelare faktiskt inte träffat varandra under inspelning – en ny och lärorik upplevelse som verkligen visar på ljudets unika kraft och möjligheterna som mediet erbjuder, säger skådespelaren Nina Gunke i ett pressmeddelande.
Saknad berättar historien om den 17-åriga influencern Emma Lind (Julia Lyskova) som försvinner spårlöst efter att ha tagit farväl av sina följare i ett kryptiskt klipp på Instagram. Polisen Gunnar Bolin (Reine Brynolfsson) och privatspanaren Nadja Hansen (Alida Morberg) påbörjar genast utredningar på varsitt håll och spåren leder dem norrut – till några av landets mörkaste skogar. Ett nät av hemligheter uppdagas och i takt med att sanningen sakta kryper fram så händer det något som de aldrig hade kunnat förutspå.
Serien är ett samarbete mellan podcastbolaget Acast och produktionsbolaget Story One, och finns att lyssna på där poddar finns samt reklamfritt i Acasts nya prenumerationstjänst Acast+. Den är skriven och regisserad av tv-producenten och programledaren Johan Wiman.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Jag har under flera år fascinerats av stora amerikanska ljuddraman och när pandemin slog till var det självklart att jag och manusförfattaren Gunnar Eriksson skulle förverkliga denna idé tillsammans med Acast. Saknad är en bladvändare i ljudformat. Det är ett ambitiöst och påkostat ljuddrama som känns mer som Netflix utan det visuella, än som radioteater – en thrillerserie du inte kan slita dig ifrån som överraskar in i sista sekunden, säger Johan Wiman i pressmeddelandet.
Det här är ett exempel på drama i ljudformat av ett slag som vi kommer att få se mer av framöver och som kommer bidra med konkurrens åt den traditionella ljudboken. Precis som ljudbokstjänster släpper alltmer podcastliknande innehåll satsar podcastplattformar på dramatiseringar och berättelser. Ljud är stort och alla producenter utforskar nya vägar.