Som ett led i strategin att fokusera på böcker tar Adlibris ytterligare ett steg genom att sälja domännamn och varulager till CDON AB. Film och spel-sajten Discshop grundades 1999 och förvärvades 2012 av Adlibris.
– Discshop har skänkt mycket glädje till våra kunder genom åren. Men i samband med vår nya strategi, där vårt fokus är på böcker, har vi beslutat att inte genomföra de investeringar som vi bedömer behövs för att fortsätta vara framgångsrika inom segment film och tv-spel, säger Jonas Karlén vd för Adlibris, i ett pressmeddelande.
Discshop omsatte förra året (2020) 60 Mkr och gjorde en vinst på 6,4 Mkr. Försäljningen har dock sjunkit stadigt de senaste åren. 2011 (året innan Adlibris köpte bolaget) var omsättningen 136 Mkr.
Överlåtandet sker omgående. Köpesumman är konfidentiell.
Sölve Dahlgren
Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.
solve@boktugg.se
Gör som ...
… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.
Om känslor med Ian och Ellie av Susanne Pettersson
Om känslor med Ian och Ellie riktar sig till förskolebarn (3-6 år). Boken beskriver hur Ian och Ellie upplever olika känslor i vardagliga situationer och stimulerar till reflektioner och samtal om egna känslor i liknande situationer.