Förfärande och chockerande. Reaktionerna efter konstnären Lars Vilks död präglas av att han levt under dödshot – men många påminner också om hans betydelse för svenskt konstliv.
”2000-talets mest betydelsebärande svenska konstnär”, skriver DN:s kulturchef Björn Wiman.
– Det finns ingen konstnär i Sverige som vi har pratat om så mycket och som har blivit en så naturlig referenspunkt i samtal om modern och samtida konst för en bred allmänhet som det sätt som Lars Vilks har blivit, säger Kulturradions Mårten Arndtzén till Sveriges Radio Ekot kort efter att Vilks död blivit känd.
– Jag kommer att minnas Lars Vilks som en exceptionell, osedvanlig, konsekvent modig och faktiskt också ganska rolig konstnär.
Humorn tar även Martin Aagård i Aftonbladet fasta på när han beskriver Lars Vilks som intagande, nyfiken och väldigt rolig.
– Utåt sett var han den ständige provokatören, cynikern och analytikern, han analyserade ständigt hela konstlivet och ifrågasatte det, men drevs hela tiden av en genuin nyfikenhet av vad konsten kunde åstadkomma på alla möjliga sätt, säger han till Aftonbladet tv.
”Islamisterna vann”
Aagård påminner om att Vilks sårade och lyckades kränka många människor med sina teckningar 2007, där profeten Muhammed framställdes som rondellhund, och att Vilks då ofta hölls på armlängds avstånd i Konstsverige.
– Konstvärlden (har) känt en genuin värme eller behov av en person som Lars Vilks, som var något av en udda fågel, en spelevink, kanske inget geni men ett snille i egen rätt.
Men att Vilks levde under hot och hade livvaktsskydd sedan 2010 gjorde att han sällan fullt ut kunde delta i samtal om konst, eller ställas ut i Sverige.
”Det sorgligaste med Lars Vilks historia är att islamisterna vann. Han blev persona non grata. För farlig för att bjudas in och för farlig för att ställas ut. Rondellhunden har publicerats i svenska medier som stöd för hans – och i förlängningen allas – yttrandefrihet, men gångerna är lätträknade”, skriver Karin Olsson i Expressen.
”En utmärkt konstnär”
Att han kunde ses som en enstöring och ”oönskad provokatör”, som Erica Treijs skriver i Svenska Dagbladet, och skymmer hans konstnärsskap, skriver hon:
”Lars Vilks var mer än provokatör, han var också en utmärkt konstnär. Skulpturerna Nimis och Arx i naturreservatet Kullaberg i nordvästra Skåne är monumentala och i en skala som svindlar”.
”Lars Vilks motiv var hans egna och han bar upp yttrandefrihetens symboliska tyngd efter sitt eget sinne, aldrig i enlighet med omvärldens förväntningar”, skriver Björn Wiman i Dagens Nyheter och kallar Vilks ”2000-talets mest betydelsebärande svenska konstnär”.
Hyllas i Danmark
Lars Vilks död uppmärksammas även stort i Danmark, där Vilks i samband med ett framträdande i Köpenhamn 2015 var förmodad måltavla för en terrorattack där en person sköts ihjäl och flera skadades.
Politiken kallar honom ”provokunstner” och alla stora dagstidningar toppar sina sajter med nyheten, och även där har politiker och kulturpersonligheter kommenterat händelsen.
”Lars Vilks var en riktigt fin människa. Och förbluffande balanserad trots det han ställdes mot. Han var också en klok man med djupa kunskaper om konst. Sin egen konst fick han betala ett högt pris för och står alla i tacksamhet till honom för den kamp han utkämpade”, skriver filmaren och journalisten Mads Brügger på Twitter.
Text: Martin Yngve/TT