Bokmässans bildningspris tilldelas i år Läsfrämjarinstitutet, som bedriver läs-, litteratur- och kulturfrämjande verksamhet för barn och deras medföljande vuxna.
– Vi är så otroligt glada att få ta emot detta pris. Vi har ju genom åren fått många fina utmärkelser men det här är pricken över i och ett stort erkännande. Det är en viktig uppmuntran för oss att outtröttligt fortsätta arbetet med vårt bildningsarbete i mötet med alla barn vi träffar, säger verksamhetschef Marlen Eskander som grundade Läsfrämjarinstitutet 2015, i ett pressmeddelande.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Bokmässans bildningspris 2021 tilldelas Läsfrämjarinstitutet med följande motivering:
Med ledord som empowerment, representation och medskapande stimulerar Läsfrämjarinstitutet till nyfikenhet och lärande hos mängder av barn och deras vuxna. Genom verksamheten ”Läslandet” och forskningsbaserade metoder stärker Läsfrämjarinstitutet barnens läsförmåga och självkänsla på ett nytänkande och inkluderande sätt.
Läsfrämjarinstitutet manifesterar idén om bildning som något kollektivt och därigenom stärker verksamheten demokratin.
– I sitt arbete förenar Läsfrämjarinstitutet två av årets teman på Bokmässan. Läsning är ju själva grunden i verksamheten – men genom sitt inkluderande och stärkande arbetssätt gör de även en viktig insats för demokratin där det behövs som allra mest, säger Oskar Ekström, programchef på Bokmässan.
Bokmässans bildningspris delas ut till en aktör som med bildning som verktyg arbetar för att främja kunskap, demokrati och tolerans. Arbetet ska präglas av relevanta frågor som rör något av årets tre teman på Bokmässan: demokrati, läsning eller nordisk litteratur.
Prisutdelningen ägde rum den 23 september 2012 på Bokmässans första dag.
Juryn har bestått av Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund, Tove Lindahl Greve, generalsekreterare Majblomman, Anette Novak, direktör Statens medieråd – alla partner till årets demokratitema – samt Elin Hellström, redaktör på Bokmässan och ansvarig för temasatsningen.
Tidigare års vinnare:
2017 Lerums gymnasium
Genom att introducera multinarrativ i historieundervisningen, en modell där olika perspektiv på historien presenteras sida vid sida, har Lerums gymnasium målmedvetet arbetat för att främja dialog, fördjupa elevernas förståelse av historien och utmana förutfattade meningar.
2018 Stina Oscarson
För sitt demokratiarbete genom författarskap och föreläsningsverksamhet. För hennes outsinliga vilja och mod att utmana etablerade och fastlagda politiska, kulturella, sociala, ekonomiska ordningar.
2019 Matiss Silins
För sitt arbete med Ordkanon – ett nätverk av professionella scenpoeter som sträcker sig över hela Sverige. Nätverket verkar i landets skolor för att hålla lektioner och workshops i poetry slam och spoken word. Syftet är att demokratisera ordet och ge varje människa rätten till sitt eget uttryck och sin egen berättelse.
2020 delades inget pris ut på grund av pandemin.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!