Digital tsunami av Katarina Gospic är Årets Marknadsföringsbok 2021

Katarina Gospic. Foto: Gabriel Liljevall

Katarina Gospic tilldelas utmärkelsen Årets Marknadsföringsbok 2021 för sin bok Digital tsunami om digitalisering och artificiell intelligens.

Som Årets Marknadsföringsbok 2021 har juryn utsett boken Digital tsunami – Revolutionen som kan rasera eller rädda världen av Katarina Gospic (Bonnier Fakta, 2021). 

Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.


Juryn skriver i motiveringen: ”Författaren beskriver på ett pedagogiskt och framtidsorienterat sätt hur digitaliseringen och utvecklingen av artificiell intelligens kommer att påverka oss, våra samhällen och våra sätt att leva. På ett balanserat sätt beskrivs både hot och möjligheter för ett demokratiskt levnadssätt och den tekniska utvecklingen inom olika områden. Författarens definition av digitalisering utifrån de två komponenterna datapunkter och datorkraft i syfte att hitta mönster i data uppskattas av juryn. Juryn uppfattar att boken ger en ökad förståelse för digitalisering generellt samt ger ett viktigt bidrag i att belysa både möjligheter och risker. Boken är lättläst och skapar en känsla av att vilja läsa vidare och det är juryns uppfattning att den erbjuder värdefulla insikter oavsett läsarens bakgrund och roll.”

Årets Marknadsföringsbok delas ut av Sveriges Marknadsförbund.

Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!

Om Katarina Gospic

Som tjugosjuåring blev Katarina Gospic intervjuad i The New York Times för sin banbrytande hjärnforskning. 2013 sommarpratade hon i P1 och 2015 blev hon ett av de nya ansiktena som fick pryda ”Stockholm Hall of Fame” på Arlanda. Hon har fått utmärkelser som Mensapriset och blivit utnämnd till både Supertalang och Superkommunikatör. Katarina är entreprenör sedan tio år tillbaka och jobbar nu med den senaste teknologin, exempelvis VR, AR, AI och datafusion inom bland annat utbildning, hälsa, infrastruktur och property tech för XR-bolaget Spinview. Hon har skrivit sju populärvetenskapliga böcker och är en frekvent inbjuden hjärnexpert i media.

Några av hennes tidigare böcker är Orädd : med rädslan som drivkraft, Hjärnbalans : digital detox i en uppkopplad vardag och Den sociala hjärnan.

Årets Marknadsföringsbok 2021

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

Är jag inte välkommen längre

Lagom till han firar 30 år som svensk medborgare händer det som inte får hända. Expressen avslöjar hårresande uppgifter om att regeringens utredare kan föreslå ett totalförbud mot internationella adoptioner till Sverige.

Följ med på Alexanders arbetsresa

Detta är en ljudbok där Alexander berättar om sin kamp för att försöka komma in på arbetsmarknaden och hur ålderdomliga normer i kombination med nya arbetssätt skapar fällor för honom

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,