De vill låta studenterna prenumerera på kurslitteraturen

Ska även kurslitteratur konsumeras via prenumerationstjänster i framtiden? Det hoppas killarna bakom företaget Booksquare. Foto: iStock.

Booksquare ska göra för studenter vad Spotify gjort för musikälskare. Grundarna hoppas hjälpa sina kunder spara tusenlappar på kurslitteratur.

– Vi kommer att erbjuda tusentals e-böcker inom kurslitteratur, facklitteratur och övrig utbildning. I och med att det är en prenumerationstjänst där man betalar en låg, fast månadskostnad så kommer studietiden att bli betydligt billigare. Tjänsten kommer även att innehålla smarta funktioner för att effektivisera studierna, säger Simon Hedlund, medgrundare och VD för Booksquare i ett pressmeddelande.

– Målet är att kunna erbjuda majoriteten av den litteratur som studenter kan komma att behöva. Utöver det så kommer vi även att erbjuda litteratur för fortbildning och kompetensutveckling inom en rad yrkesgrupper.

Han har startat bolaget tillsammans med sin bror Filip. Planen är att lansera under hösten 2021.

– Arbetet med att bygga den tekniska plattformen har pågått under flera månader. Vidare har vi ägnat året åt att träffa förlag, sätta ihop en bra organisation och att ta in ett antal finansiärer, säger Filip Hedlund.

Booksquares styrelse består utöver bröderna Hedlund av ledamöterna Patricia Diaz (författare, lärare och doktorand vid KTH), Per Wolf (entreprenör och marknadsföringsexpert) samt ordförande Lena Lagestam (kommunikationsstrateg).
 

Största utmaningen: övertyga förlagen

Så vad tänker förlagen om att släppa sina eböcker i en prenumerationstjänst? Med en (utgår vi ifrån) lägre intäkt per såld bok.

– Vi är mitt uppe i processen att ingå avtal med förlagen och har för närvarande över tre tusen titlar. Vi kan i nuläget inte kommentera vilka förlag som hittills gått med, men målet är att kunna erbjuda så mycket relevant litteratur som möjligt, säger Filip Hedlund till Breakit.

Spännande projekt. Att även kurslitteratur kommer att digitaliseras råder det ingen tvekan om, utmaningen ligger snarare i att hitta en affärsmodell som förlagen kan acceptera. Till skillnad från exempelvis Storytel där ljudbokstjänsten adderat nya lyssnare så kommer en prenumerationstjänst för kurslitteratur att kannibalisera på försäljningen av pappersböcker från första kunden.

Går det att argumentera för att den totala intäkten per student trots allt blir större, att man genom att betala 200 kr/månad under flera år trots allt spenderar minst lika mycket pengar på kurslitteratur som tidigare? Kanske.

Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.


Uppdatering: Artikeln ovan publicerades i Boktuggs nyhetsbrev #328 (den 30 augusti). Vi efterlyste då kommentarer från de stora förlagen inom kurslitteratur. Hittills har vi fått in en.

Studentlitteratur är troligen Sveriges största utbildningsförlag med en ledande position på marknaden för kurslitteratur.

”Enkelt uttryckt erbjuder vi i dagsläget kurslitteratur i tre former – traditionella tryckta böcker, eböcker som studenten köper tillgång till under 6 månader och kombinationsprodukter (tryckt bok + digitala lärmoduler som säljs som ett paket med tidsbegränsad tillgång till de digitala delarna). Även om intresset för vår digitala utgivning växer är den tryckta kursboken fortfarande den dominerande produkten”, skriver Studenlitteratur i en kommentar till Boktugg.

Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.


– Vi tror dock att kurslitteraturmarknaden kommer att bli allt mer digital och utesluter därför inte att vi kommer att arbeta med nya erbjudanden och affärsmodeller i framtiden. Som ett led i detta arbete har vi kontakt med en rad olika aktörer i och kring branschen, bland andra Booksquare. Samtalen med Booksquare har inte resulterat i någon form av samarbete varför våra titlar inte finns med i deras utbud, säger Magnus Pettersson Roos, Vice VD och Affärsutvecklingschef på Studentlitteratur.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,