Apple backar och gör nya eftergifter. Appar som erbjuder video, musik och eböcker ska få lov att länka till egna signupsidor från appen. De svenska ljudbokstjänsterna kommer sannolikt att gynnas.
– Vi håller på att sätta oss in i det här just nu och vad det innebär för oss. Det kommer dock inte som en överraskning att något sker när vi senaste året följt diskussionen. Vi har bidragit till EU-kommissionens granskning av hur det påverkar möjligheten för oss att växa på nya marknader att inte använda App Store som en kanal där vi kan locka nya användare, säger Niclas Sandin, VD på Bookbeat och fortsätter:
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Att ge bort 30 procent av intäkterna med en affärsmodell där förlag och författare redan får majoriteten av det användarna betalar per månad är helt enkelt inte långsiktigt hållbart för oss som tjänst. Så spontant känns utvecklingen positiv för oss och detta ger fler verktyg framåt när vi ska växa både i Norden och runt om i Europa utan att offra en hållbar affärsmodell, men innan vi kan säga mer om hur det påverkar måste vi fördjupa oss i detaljerna.
Det är Reuters som rapporterar om Apples nya eftergifter som i sig är resultatet av en japansk konkurrensutredning mot Apple. Boktugg skrev för några år sedan om hur Amazon och flera andra nätbokhandlare inte kunde sälja böcker direkt i sina appar eftersom Apple då skulle ta 30 % av intäkterna.
Finns det saker ni inte kan göra i iOS-appen idag som går att göra på Android när det gäller nya användare?
– Ja, vi kan länka direkt till Nextorys hemsida från Android-appen. En Android-användare som vill skaffa ett konto på Nextory kan alltså ladda ner appen och sedan direkt klicka sig vidare för att bli medlem via vår webbplats. Det är inte tillåtet i iOS-appen i dagsläget, säger Gustaf Sköld, COO på Nextory.
Bedömer ni att Apples nya regler kan gynna Nextory framöver?
– Absolut, detta är en förändring som kommer bli positiv för oss. När en ny användare laddar ner och öppnar Nextorys app för iOS kommer vi kunna länka vidare till vår hemsida där de kan skapa konto. Det kommer skapa en bättre användarupplevelse för den som vill bli prenumerant hos oss. I dagsläget kan vi inte kommunicera hur man skapar konto på Nextory via App Store eller iOS-appen, vilket ibland bidrar till viss förvirring bland de som laddat ner appen.
Fortfarande oklart exakt var Apple drar gränsen
Exakt hur bokbranschen kommer att påverkas är fortfarande oklart. Reuters rapporterade att Apple igår meddelade att olika ”reader-appar” för film, musik och e-böcker som inte har freemium-modell utan tillämpar prenumerationer ska få tillåtelse att länka direkt från appen till externa köpsidor.
Enligt Techcrunch omfattar de så kallade ”reader apps” inte bara appar för läsning utan alla appar som hämtar köpt innehåll i molnet för konsumtion i appen. Det omfattar digitala magasin, dagstidningar, böcker, ljud, musik och video och tjänster som Netflix, Spotify, Audible och Dropbox listas.
Nextory bedömer alltså att de kommer att kunna länka från sin app och underlätta för nya kunder. Storytel är mer försiktiga.
– Vi följer utvecklingen med stort intresse men har inga ytterligare kommentarer i nuläget, säger Dan Panas, kommunikationschef på Storytel.
Det är ingen vild gissning att Storytel tillhör de kritiska i sitt yttrande till EU i den konkurrensutredning som pågår där.
På senare år har kritiken ökat eftersom företag som Spotify drabbats liksom spelutvecklare som Epic. Är det rimligt att Apple ska kunna ta 30 % av intäkterna som genereras vid köp i appen eller på abonnemang? Nej, tycker Epic, Spotify och flera andra techjättar. Ja, tycker Apple.
Företag som Spotify ska få lov att använda kontaktinformation i appen för att skicka ut epost med länkar till sin webbplats och ta betalt där, vilket Apple tidigare förbjudit. Men än så länge har spelföretag som Epic inte erbjudits mycket lättnader.
Epics VD Tim Sweeney menar att Apple använder sig av en ”härska och söndra”-taktik för att komma undan med så mycket som möjligt.
Håll tummarna för att Apple tvingas sänka sin avgift
När nu abonnemangsmarknaden växer med video, musik, journalistik, spel och mycket annat så har Apple insett att det kanske ändå är bättre att ta del av intäkterna än att helt bli utan. Därför har de gjort olika eftergifter som att låta de minsta apputvecklarna (försäljning under 1 miljon dollar per år) att ansöka om reducerad provision (15 % istället för 30 %).
Apple är just nu trängda från flera håll. Det handlar om stora pengar för alla former av prenumerationstjänster, både spel och ljudböcker. Om man tänker sig att de som hanterar kortbetalningen tar ut avgifter på 2-5 procent och Apple vill ta ut 30 procent för motsvarande jobb …
Med tanke på ersättningsnivåerna bör författare hålla tummarna för att Apple tvingas överge sina 30 procent på köp i appen och nöja sig med kanske en tiondel. Oavsett vilken sorts innehåll det rör sig om, och oavsett vilken affärsmodell som tillämpas av apptillverkaren.
Då kan nämligen ljudbokstjänster börja ta betalt direkt i appen och Apple kan istället bidra till att pressa betalavgifterna.
Fotnot: Apples nya regler ska införas först nästa år, men gälla globalt i App Store.
Förtydligande: Varken Storytel, Nextory eller Bookbeat tar idag betalt inne i appen eftersom de då hade tvingats avstå 30 procent av intäkterna. Istället sköter de prenumerationerna på sina webbplatser. Eftersom Apple inte gillar det förbjuder nuvarande regler på App Store att apparna innehåller information om eller länkar till webbplatser där köp kan göras. Det sistnämnda ska nu bli tillåtet. Men om prenumerationstjänsterna skulle vilja ta betalt direkt i appen, med det kort som finns inlagt i App Store, så skulle de fortfarande få betala 30 procent i avgift.
99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare? Stötta oss gärna genom att swisha ett bidrag.