Storytel har smugit in alternativet Light (max 20 tim per månad) även i Sverige. Men än så länge bara som ett erbjudande till kunder som avslutar sitt abonnemang.
Det är sajten Teknikveckan som rapporterar om att Storytel i hemlighet lanserat sitt Light-abonnemang även på den svenska marknaden (Boktugg har tidigare rapporterat om att det lanserats på den finska marknaden). Än så länge syns det inte bland alternativen på sajten (där de dock höjde priset på sitt Unlimited-abonnemang den 1 augusti från 169 till 179 kr).
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
För att få möjlighet att använda Storytel Light krävs istället att kunden säger upp sitt abonnemang.
”Det är samma villkor som i Finland. Max 20 timmar lyssning per månad. En vuxen och ett barn. Priset är 129 kr i månaden men första månaden betalar vi halva priset på 64,50 kr”, skriver Teknikveckan.
Som Boktugg varit inne på tidigare har Storytel experimenterat med en rad olika abonnemangsvarianter på olika marknader. Men det här är första gången man provar ett abonnemang med lägre pris på den svenska marknaden.
Bookbeat erbjuder 20 timmar per månad i sitt Basic-abonnemang för 99 kr/månad, men då är det ett konto medan Storytel alltså ger möjlighet att knyta ett barnkonto till ett vuxenkonto. Nextory erbjuder i sitt Silver-abonnemang för 139 kr/mån max 30 timmar. Där kan man ha fyra profiler – men bara en inloggad åt gången.
Olika upplägg, men helt uppenbart anser Storytel det nu bevisat att det finns en målgrupp som inte konsumerar mer än en eller ett par (kortare) böcker i månaden och som därför inte vill betala lika mycket.
Allra mest intressant att följa blir ifall Storytel kommer att lägga ett tak på sitt Unlimited-abonnemang eller möjligen föra in en variant med exempelvis 100 timmar per månad för 159-169 kr och därefter höja priset på Unlimited till 199 kr så att de extrema storkonsumenterna (de där som lyssnar hundratals timmar i månaden) får betala lite mer.
När det gäller prissättning av ljudbokstjänster är det tydligt att vi kan förvänta oss att dessa utvecklar sig mer som mobilabonnemang än videostreaming. Helt enkelt för att det inte går att köpa rättigheter för böcker på samma sätt som för video. I alla fall inte om man vill kunna erbjuda de senaste böckerna från alla förlag.
LÄS ÄVEN: Boktugg jämför ljudbokstjänsterna – stort test
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!