Saga Egmont köper tyska ljudboksförlaget Audiobuch Verlag. Efter den strategiskt viktiga affären har Egmont en katalog med över 5000 tyska titlar på vad de kallar Europas viktigaste ljudboksmarknad.
– Det här uppköpet är vi riktigt glada över. Nu är vi verkligen starkt positionerade på den tyska marknaden med fantastiskt innehåll, fantastiska inspelningar och en riktigt stor backlist. Vi har fortfarande stora ambitioner för Saga på världsnivå och Tyskland är Europas viktigaste ljudboksmarknad. Här förväntar vi oss en markant tillväxt i takt med att digitaliseringen tar fart och streaming blir mer utbrett, säger Lasse Horne, förlagschef på Saga Egmont.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Tyska ljudböcker har av tradition en mer påkostad produktion än de nordiska, menar Lasse Horne som uppskattar att det finns runt 50 000 titlar på den tyska marknaden varav Saga Egmont därmed förfogar över en tiondel. Den jätteutgivning som finns i Norden efter framgångarna för Storytel & Co har ännu inte kommit igång i Tyskland.
Audiobuch Verlag har flera stora författarnamn, Siegfried Lenz, Simon Beckett och Lee Child är bara några som nämns.
– Vi kommer att ge ut många av Audiobuchs författare internationellt i framtiden. Det finns en stor outnyttjad potential här för författarna och förlaget, säger Lasse Horne.
Saga Egmont menar att utbudet av intressanta rättigheter och ljudboksförlag i Norden är begränsat efter de uppköp som gjorts de senaste åren. Det är en anledning till att Egmont främst tittar söderut för att hitta potentiella uppköpskandidater. Köpet av Audiobuch Verlag är Saga Egmonts femte förvärv bara under 2021.
Idag har Saga Egmont över 80 000 digitala titlar på över 30 språk i sin katalog. Redan idag översätts flera av förlagets nordiska författare till flera språk.
Så hur ser det ut med expansionen totalt sett, utöver Tyskland och Danmark?
– Vi är stora på ljud i Spanien, vi är etablerade i Frankrike, Italien, Finland, Storbritannien (vilket inkluderar engelska worldwide), Polen och Sverige med redaktioner. Dessutom har vi testutgivningar på andra marknader. Så visst är det lång väg, vi är fortfarande små jämfört med de riktigt stora spelarna [exempelvis Penguin Random House] där ute. Men vi tuffar på bra och växer, säger Lasse Horne till Boktugg.
Förutom Egmont har även Bonniers en stark position på den tyska marknaden. Frågan är när Storytel gör sitt första uppköp där? En annan intressant frågeställning är förstås om de svenska prenumerationstjänsterna (Storytel, Bookbeat och Nextory) kommer att kunna ta en lika stark position i hela Europa när ljudboken växer. Och om de nordiska förlagskoncernerna med hjälp av det kunskapsförsprång de har av streamingmodellen på samma sätt lyckas växa i Europa. Eller om någon av jättarna dyker upp och köper dem? Å andra sidan lär varken Egmont eller Bonniers vara till salu inom överskådlig framtid.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!