Poesi är inte den mest kommersiella genren. Just därför ska ett nytt poesipris uppmuntra de förlag som ger ut poesi. Bakom står Örnen & Kråkan.
“Förlagsbranschen genomgår en snabb och fascinerande utveckling. Nya sätt att publicera, distribuera och konceptualisera böcker lanseras. Nya förlag föds ständigt som utmanar de gamla och ärevördiga. Omsorgsfullt formgivna och redaktörstunga utgåvor står mot gör-allt-självutgivning. Och ingenstans syns utvecklingen tydligare än i utgivningen av poesi, den monetärt minst, men symboliskt mest lukrativa genren”, skriver Örnen & Kråkan i ett pressmeddelande.
För att “uppmärksamma, värdera och främja förläggeriets konst” har Örnen och Kråkan därför inrättat ett pris till årets poesiförlag. Alla utgivare av svenskspråkig poesi kan komma ifråga för priset, som åtföljs av en utförlig motivering.
Författaren och glaskonstnären Sara Mannheimer har formgivit och tillverkat en vandringspokal, vilken fyllts med mörk rom som förlaget förväntas traktera besökande poeter, översättare och andra poesiarbetare med under det år de hyser pokalen.
Pristagare utses av en allsidig och kunnig jury och offentliggörs under högtidliga former fredagen den 10 september, vid invigningen av Poesimässan på Tranströmerbiblioteket i Stockholm.
Örnen & Kråkan driver en sajt som publicerar en ny poesirecension varje onsdag morgon, utom en onsdag i månaden då man istället presenterar och publicerar en ca sextio minuter lång poesipod där aktuell poesi framförs och diskuteras. Idag har de över 6000 prenumeranter.