🎧 PRHAudioOriginals. Även Penguin Random House (som i Sverige är kända för att inte gilla prenumerationstjänster med obegränsad lyssning) satsar på böcker direkt för ljud. Bästäljande fackboksförfattaren Erik Larson (Djävulen i den vita staden) släpper sin första skönlitterära bok No One Goes Alone, en spökhistoria, lagom till Halloween.
📊 BonnierFörlust. Danska Bonnierägda förlaget Gutkind redovisar en förlust på 4,7 milj danska kr för 2020. Det var förlagets första verksamhetsår och man gav ut tio titlar. Enligt förlagschefen har investeringar i personal och lokaler kostat under uppstarten. (Mediawatch via Bogmarkedet)
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
🏊♂️ ReporterAvgång. NY Times sportjournalist Karen Crouse får lämna sitt jobb efter 16 år. I juni skrev hon en artikel som hyllade flerfaldiga OS-guldmedaljören Michael Phelps insatser som mentor för nästa generation simmare. Efteråt framkom att hon samtidigt skriver en bok – tillsammans med Phelps – och hon fick inte åka till OS i Tokyo. Därefter sa hon själv upp sig. (Washington Post)
🐺 Blodhundsköp. Amerikanska Open Road köper brittiska förlaget Bloodhound Books som sedan starten 2014 specialiserat sig på eböcker och print on demand. Utgivningen är till stor del kriminalromaner. Open Road har dels en egen katalog på 37 000 titlar men hjälper även andra förlag att driva försäljning via nischade nyhetsbrev som Murder and Mayhem. (Publishing Perspectives)
📚 Pappersälskarbritter. Två tredjedelar av de brittiska bokläsarna föredrar pappersböcker, enligt en ny rapport. Endast 16 procent föredrar eböcker och 8 procent ljudböcker. Mer överraskande: 72 procent köper begagnade böcker! Oxfam som beställt undersökningen äger dock ett antal antikvariat så kanske vi ska ta siffrorna med en nypa salt?
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!
📈 HarperCollinsRekord. Storförlaget HarperCollins (som ägs av mediejätten NewsCorp) redovisar rekordsiffror i bokslutet för det senaste verksamhetsåret (som avslutades 30 juni). Intäkterna ökade till 2 miljarder dollar (1,7 miljarder föregående år) och vinsten ökade med 89 miljoner dollar (+42%). Digitalt stod för 22 % av försäljningen till konsumenter. Hur det gått för HarperCollins Nordic framgår inte. (The Bookseller)