Återförsäljare som Dollar Store och Dollar General växer snabbt i USA. Deras varor är oftast prissatta på nivåer 1, 3 eller 5 dollar. Där säljs även böcker, trots att det är svårt att få ekonomi i det för förlagen.
Fördelen är volymer, där en titel som säljer 10-30 000 exemplar på massmarknaden kan säljas i 100-150 000 exemplar hos en dollar store.
Men samtidigt behöver förlaget sälja uppåt 18 böcker i den kanalen för att tjäna lika mycket som på en bok hos andra återförsäljare. Därför tar förlagen ofta fram titlar specifikt för denna lågpriskanal. (Publishers Weekly)
Lågprisböcker på Dollar Store – kan det vara en bra affär?
Sölve Dahlgren
Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.
solve@boktugg.se
Gör som ...
… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.
Relaterade nyheter
Bjarne Jacobson återkommer med äventyrlig berättelse från Central- och Sydamerika
I Acapulco, Mexiko lämnar jag segelskutan Ellen och ger mig ut på vandring. Målet och drömmen är Sydamerika. Men vägen dit är lång, äventyrlig och inte utan komplikationer.
Hektors nya deckare tar läsaren tillbaka till kalla krigets hemligheter
I en tid då Sveriges beredskap och geopolitiska hot återigen står i fokus, är författaren Josefine Hektor aktuell med en ny deckare. Skyddsrummet är en psykologiskt laddad berättelse som rör sig mellan sommaren 1986 och samtiden – och som speglar en verklighet där det förflutna känns obehagligt nära.