Digitala läsplattformen Epic som används av 50 miljoner barn i USA säljs till indiska startupen Byju´’s för 500 miljoner dollar (4,3 miljarder kronor).
Det är Techcrunch som rapporterat om ytterligare en storaffär i gränslandet mellan bokbranschen och techbranschen. Epic har skapat en läsplattform för barn upp till 12 år med 40 000 titlar (eböcker och ljudböcker). Den finns på 90 procent av grundskolarna i USA där 2 miljoner lärare och 50 miljoner barn använder den. Bara det senaste året har antalet användare ökat med 20 miljoner. Epic erbjuder även abonnemang till privatpersoner med priser från 5,99 dollar/månad för obegränsad läsning.
Epic mäter i realtid hur många barn som läser en bok, hur de engarerar sig i den och var de tappar intresset. Böckerna kommer dels från samarbeten med över 250 förlag, dels från egen utgivning kallad Epic Original. Vissa framgångsrika titlar ur den katalogen har Epic även gett ut i tryckt format.
Bolaget startades för åtta år sedan med en vision att locka fler barn att läsa. Grundarna Kevin Donahue and Suren Markosian ska fortsätta driva Epic i Kalifornien. De och investerarna får betalt i både aktier och kontanter av de indiska köparna som ser affären som en väg in på den amerikanska marknaden.
Byju’s lanserade en läroapp med Disneykaraktärer i USA tidigare denna månad och räknar med att denna och andra projekt ska omsätta 100 miljonder dollar under 2021. Enligt Techcrunch ska Byju’s investera en miljard dollar i sina verksamheter i USA.
Dessutom ska Epic lanseras på den indiska marknaden. Byju’s värderades tidigare i år till 13 miljarder dollar och kallar sin internationella verksamhet för Byju’s Future School.