Över 2,3 miljoner hushåll i Norden har prenumeration på en eller flera ljudbokstjänster. Det motsvarar nästan 20 procents penetration. Bookbeat och Nextory växer mest, enligt Mediavision.
Analysföretaget Mediavision presenterade nyligen siffror för den nordiska streamingmarknaden och gör bedömningen att ytterligare 250 000 hushåll i Norden startade ett abonnemang på ljudböcker i mobilen det senaste året.
Totalt har 2,3 av runt tolv miljoner hushåll i Norden ett ljudboksabonnemang. Störst är videotjänster som 6,5 miljoner nordiska hushåll abonnerar på medan 6 miljoner har audiotjänster (där musik och poddar inkluderas). 2,3 miljoner hushåll är också antalet som har textabonnemang (främst nyhetssajter som dagstidningar), detta segment växte dock snabbare än ljud och bild det senaste året, vilket kan bero på pandemin som skapat efterfrågan på nyheter.
Sverige och Danmark mogna ljudboksmarknader
Den största delen av tillväxten inom ljudböcker sker i Finland och Norge medan Sverige och Danmark visar tydliga tecken på mogna marknader. Det sistnämnda är förstås en viktig fråga för alla prenumerationstjänster och bokbranschen som helhet: är det en platå eller närmar vi oss taket för hur stor marknaden för digitala böcker kan bli?
Enligt Mediavision var det Bookbeat och Nextory som adderade flest abonnenter i reella tal på den nordiska marknaden som helhet under det senaste året.
Runt 10 procent av alla mellan 15 och 74 år lyssnar dagligen på ljudböcker, enligt Mediavision.
Fotnot: Man ska alltid ta Mediavisions siffror med en nypa salt eftersom siffrorna bygger på en enkät som görs i Norden var sjätte månad och omfattar 6 700 respondenter i åldern 15-74 år.