Bookbeat ökade intäkterna med 42 procent och växte abonnentstocken med 50 procent under första halvåret 2021. En bred lansering i Österrike och Schweiz nu i sommar ska följas av Norge senare i höst.
– BookBeats momentum i Sverige, Finland och Tyskland fortsatte under kvartalet, tillväxten har tagit fart i Danmark och Polen, samtidigt har vi lokaliserat tjänsten på de två nya kärnmarknaderna Österrike och Schweiz. Teamet har på ett imponerande sätt lyckats hålla sju tankar i huvudet samtidigt. Men vi är bara i början av vår expansion och för diskussioner med lokala förlag på flera nya europeiska marknader där vi planerar att inleda en bred lansering det närmaste året. Ett exempel på en sådan marknad är Norge där vi siktar på en bred lansering innan årsskiftet, säger Niclas Sandin, VD BookBeat, i ett pressmeddelande.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
- BookBeats intäkter har under årets två första kvartal växt med 42 procent i jämförelse med samma period 2020.
- Antalet betalande användare var vid det andra kvartalets slut 50 procent högre i jämförelse med samma tidpunkt 2020.
- Milstolpen 500 000 betalande användare passerades under det andra kvartalet, majoriteten av användarna finns i Sverige, Finland och Tyskland.
- Fortsatt stark tillväxt på kärnmarknaderna Danmark och Polen där en bred lansering startade för mindre än ett år sedan.
- I juni inledde BookBeat en bred lansering i Österrike och Schweiz.
I Österrike och Schweiz är målet detsamma som på alla marknader BookBeat hittills lanserat på, att passera minst 100 000 betalande användare och på lång sikt ta positionen som antingen marknadsledare eller huvudutmanare.
– Den österrikiska marknaden är exempelvis i ett väldigt tidigt skede men vi har direkt blivit den mest nedladdade streamingtjänsten för böcker där och belönats med snittbetyget 4,9 av 5 i deras lokala App Store. De närmaste månaderna kommer handla om att börja experimentera med olika typer av marknadsföring i Österrike och Schweiz, sedan steg för steg öka takten när vi lär oss mer om vad som ger störst effekt på tillväxten, säger Niclas Sandin.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Boktugg analys
Utmaningen i att bedöma Bookbeats tillväxtsiffror är densamma som för Storytel och Nextory – ju fler länder tjänsterna etableras på, desto svårare att jämföra med tidigare siffror. Någonstans mellan 50 000 och 100 000 användare krävs för att få lönsamhet i en prenumerationstjänst för böcker, beroende på vilken prisnivå man kan hålla i landet och hur dyra avtalen blir för att få tillgång till de största förlagens titlar.
En ytterligare faktor är konkurrensen. Men ibland kan hård konkurrens gynna alla aktörer genom att deras samlade marknadsbudget ökar medvetenheten om att lyssna på ljudböcker i mobilen. Jämfört med att som ensam aktör bygga en prenumerationsmarknad för ljudböcker.
En fördel med prenumerationsmodellen jämfört med en traditionell återförsäljarmodell för fysiska böcker eller download är en minskad känslighet för både säsongsvariationer och bästsäljare. Medan en succébok kan ge fysisk bokhandel och nätbokhandel en boost som sedan följs av en dipp året efter så tuggar prenumerationstjänsterna bara på, månad efter månad. Hittills har churn (kundbortfall) inte diskuterats särskilt flitigt eftersom marknaden växer, även den svenska. I längden är dock churn ett av de allra viktigaste nyckeltalen för verksamheter som bygger på prenumeration.
Fotnot: Bookbeat finns redan lanserat i hela Europa sedan två år tillbaka – med en engelskspråkig sajt och tjänst. När de talar om bred lansering i ett land är det alltså ett lokalt team och översättning till landets lokala språk som avses.