Utvecklingen går ibland så fort att det är svårt att veta om man tillhör majoriteten eller minoriteten. Det syns i både bokbranschen och tv-branschen. Bokförlag kan lära av TV4:s misstag kring fotbolls-EM, menar Boktuggs krönikör.
Jag hade önskat att vi varje månad hade kunnat presentera inte bara topplistor på fysiska böcker och nedladdning av digitala filer utan hela bilden av bokförsäljningen. Med andra ord inklusive streaming (prenumerationstjänster). Bokiapp som Jonas Tellander kanske hade döpt Storytel till om iPhone hunnit lanseras? Eller som Bokus Play kunde hetat om Bokia legat i framkant?
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Följa kanalförskjutningen
Nej, nu kom vi in på sidospår. Det verkligt intressanta i en sådan statistik skulle egentligen inte vara de enskilda titlarna. Med vissa undantag ser dessa nämligen inte så annorlunda ut oavsett om det är ljudböcker eller pappersböcker som räknats.
Nej, det jag skulle vilja se är kanalförskjutningen (alltså från bokhandel till nätbokhandel till streaming. Storytel, Bookbeat, Nextory och Bokus Play växer alla månad för månad. Procentuellt allt mindre, men i reala tal är det nu väldigt stora summor. Säljs det fortfarande fler pappersböcker också eller är peak print bakom oss?
När vi bildar oss en uppfattning om världen utgår vi oftast ifrån oss själva. Det är därför många i bokbranschen inte kan förstå att folk väljer ljudböcker framför textböcker och hur någon skulle få för sig att läsa en ebok i mobilen.
På samma sätt kan teknikoptimister ha en övertro på appar och hur lättanvända dessa är. Men för den äldre generationen som högst motvilligt skaffat sig en mobil utan knappar så är det inte alltid lika enkelt och självklart som för mina barns generation som växt upp med pekskärmar och röststyrning.
En gång hade vi papperskataloger
Det har gått fort. I en hylla i stugan låg en tjock telefonkatalog, gula sidorna. Jag undrade varför mina föräldrar sparat den och utgick ifrån att den var från 1998 eller något i den stilen. Det var ungefär då jag sist tog in en katalog i lägenheten.
Men den var från 2010. Det är alltså bara elva år sedan vi fortfarande tryckte telefonkataloger.
Hur länge till kommer vi att trycka papperskataloger med listor på böcker innan det känns lika omodernt som en telefonkatalog?
TV4:s stora EM-fiasko
Sedan finns det andra företag som helt underskattar teknikskiften. Som TV4. I våras kastade jag ut vår tv-box och övergick till att helt titta på tv via appar. Det är ju ändå ytterst sällan man tittar på tablå-tv och de kanaler som är intressanta har appar där man kan streama även livesändningar som Melodifestivalen.
Men under fotbolls-EM fick jag och många andra en påminnelse om att TV4Play inte bara är en av de sämsta apparna på marknaden rent tekniskt. De sänder nämligen inte EM-fotboll i den appen.
TV4 har blåst svenska folket på EM-fotboll via streaming. Om man nu inte hostar upp 300 kr för ett Cmore-abonnemang, vilket är prisvärt om man vill se mycket fotboll men väldigt dyrt för att bara se ett par Sverige-matcher.
På gammel-TV4 (alltså via box) kunde man förstås se fotbollsmatcher gratis. Men att döma av kritiken på TV4:s Facebooksida så hade företaget helt missbedömt hur många som gjort teknikskiftet. När de dessutom försökte skämta bort det med ”du kan streama Sveriges matcher på Cmore” så idiotförklarade de sina tittare. Ett praktfiasko som kanske drabbade tiotusentals, kanske hundratusentals. Jag vet inte.
Vi kan lära av TV4:s misstag
Så vad kan bokbranschen lära av TV4:s haveri? Ja, förmodligen att fundera över hur man kan tillgängliggöra böcker i alla format. Alla läser inte pappersböcker utan föredrar att lyssna. Och omvänt lyssnar inte alla på ljudböcker utan föredrar pappersböcker.
Och om man som förlag tänker välja bort någon kanal är det bra att ha ett färskt beslutsunderlag. Exempelvis försäljningsstatistik som inte avser helåret 2020 utan de senaste månaderna 2021.
Annars riskerar vi att ta lika dåliga beslut som TV4-cheferna gjorde inför fotbolls-EM. Och då kanske våra läsare gör som deras tittare och väljer något annat – som är tillgängligt i rätt format/kanal.
På tal om teknikskifte. Var fjärde såld (registrerad) bil i Sverige i juni var en ren elbil. Lägger man till laddhybrider så utgör det halva nybilsförsäljningen.
Just det. Junisiffrorna för bilbranschen var tillgängliga idag, den 2 juli. När får vi junisiffrorna för bokbranschen?
Fotnot: Denna krönika är hämtad ur Boktuggs nyhetsbrev #318 som skickades ut igår den 2 juli. Prenumerera kostnadsfritt idag!
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!