Pandemin har påverkat svenskarnas kulturvanor

Att lyssna på musik var det populäraste sättet att konsumera kultur på under 2020. Foto: Stina Stjernkvist / TT

Pandemin har inneburit färre museibesök och mer eget skapande, visar en rapport från Myndigheten för kulturanalys.

Fram till 2019 kännetecknades kulturvanor i Sverige av stabilitet snarare än förändring. Men trots att pandemin har påverkat svenskarnas kulturvanor, finns det, liksom tidigare, fortfarande tydliga skillnader mellan grupper, skriver myndigheten.

Äldre ägnade sig i mindre uträckning åt kulturaktiviteter medan högutbildade var mest kulturellt aktiva. Undersökningen visar även att storstadsbor nyttjade kulturutbudet i högre utsträckning än invånare på landsbygden.

Den vanligaste kulturaktiviteten under året var att lyssna på musik, vilket 97 procent gjorde minst någon gång. 92 procent såg på film och 81 procent läste någon gång en bok.

Mest minskade andelen som har gått på scenföreställningar och konserter, följt av bio och museum – bara 24 procent gick på teater, medan 43 procent besökte ett museum. Drygt hälften av svenskarna gick på bio under året.

Nu ska minskningen av besöksaktiviteter analyseras ytterligare.

“Det återstår att se om, och i så fall hur, pandemin har mer långsiktiga effekter på invånarnas kulturvanor”, skriver Mari Nilsson, utredare vid Myndigheten för kulturanalys.

Text: Sofia Sundström/TT

Fakta: Svenskarnas kulturkonsumtion under 2020

Så många …

Lyssnade på musik: 97 procent

Såg på film: 92 procent

Läste en bok: 81 procent

Besökte en historisk sevärdhet: 56 procent

Gick på bio: 52 procent

Besökte bibliotek: 51 procent

Besökte museum: 43 procent

Gick på teater: 24 procent

Källa: Myndigheten för kulturanalys

(TT)

TT

TT

Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är är för många TT (Tidningarnas Telegrambyrå) som sedan 1921 varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Boktugg samarbetar med TT för att få tillgång till fler boknyheter och intervjuer än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.