En ny milstolpe för Bookbeat. Företaget har nu över 500 000 betalande användare och avslöjar att även nyckelmarknaden Tyskland passerat 100 000.
– Fem år efter den första breda lansering på den svenska marknaden våren 2016 har vi nått ännu en stor milstolpe på vår resa. En halv miljon människor runt om i Europa har gjort BookBeat till en naturlig del av sin vardag. Jag är otroligt stolt över teamet som på marknad efter marknad bevisar att vi kan skapa tillväxt. Oavsett om vi lanserar i Sverige, Finland eller på en världsmarknad som Tyskland kan vi inom bara några år få över 100 000 personer att betala för BookBeat, säger Niclas Sandin, VD BookBeat, i ett pressmeddelande.
I juni har milstolpen 500 000 betalande användare passerats. Majoriteten finns i Sverige, Finland och Tyskland som alla tre är marknader där BookBeat har fler än 100 000 betalande användare. Även Danmark och Polen bidrar till milstolpen efter den fina starten sedan lanseringen för mindre än ett år sedan, skriver Bookbeat.
Finland och Tyskland är något av nyckelmarknader för Bookbeat eftersom man där, till skillnad från Sverige och Danmark där Storytel är alltför dominerande, har möjlighet att ta en marknadsledande position. På den finska marknaden är Bookbeat störst. På den tyska vet vi inte, men om (när?) tyskarna börjar lyssna på ljudböcker i appar på sina mobiler i samma utsträckning som svenskarna så kan Tyskland bli viktigare än Norden.
Idag har BookBeat över 100 anställda med huvudkontor i Stockholm och lokala kontor i Karlstad, Helsingfors, Berlin och Warszawa.