Idag är det sex månader till julafton så man kan säga att det är ett halvår kvar av bokåret. Vad kommer att hända under resten av sommaren och i höst? Här är 7 trender.
Vad är genomgripande trender och vad är dagsländor? Inte helt enkelt att veta men på redaktionen ser vi sex frågor som kommer att debatteras i höst.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
1. Konsolidering via Acqui-hiring
Den här veckan gjordes två affärer i våra grannländer. Storytel köpte ett finskt förlag som omsatte runt 10 Mkr och Strawberry köpte ett mindre norskt förlag som omsatte lika mycket i norska kronor.
En gissning är att vi kan få se fler affärer av denna sort, det som i USA kallas Acqui-hiring. Alltså att ett större företag köper ett mindre snabbväxande för att komma över talanger. Visst, det bidrar förstås med en liten katalog.
Sedan är frågan om vi får se fler större affärer som Lind & Co och Word Audio-köpen. Eller blir det det några av de mellanstora som gör förvärven istället?
2. Talsyntes
Snart är den här på allvar – ljudböcker inlästa av datorer. Du kan skratta och sucka åt att dessa röster inte låter mänskliga. Sedan kan du läsa hur många som sågar ljudböcker på Storytel för att inläsaren dramatiserar för mycket. Talsyntes blir helt neutral och öppnar nya möjligheter – inte minst en demokratisering av ljudböcker då även mindre förlag kan skapa en ljudbok av en textbok utan att behöva lägga tiotusentals kronor.
3. Begagnat
I veckan rapporterade vi om hur Bookis vill ge författare royalty på sålda begagnade böcker. Räkna med att begagnade böcker kommer att växa mer i Sverige bland annat tack vare dem, men även Adlibris som har både Campusbokhandeln och Bokbörsen att integrera. Och så har vi förstås Amazon som ju erbjuder begagnat på många andra marknader – när kommer Sverige? Utbudet av begagnade böcker har aldrig varit större eftersom folk inte har lika många bokhyllor – och visst är det trist att de hamnar på tippen?
4. Kanalförskjutning
Snart har ett halvår gått. Hur ser fördelningen ut mellan de olika försäljningskanalerna? Hur mycket större har prenumerationstjänsterna blivit jämfört med samma period förra året? Fysisk bokhandel gav hoppfulla signaler, nätbokhandeln är positiv. Kan vi rentav hoppas på att vi sett en rekordvår? Samtidigt finns det inget som tyder på att den digitala bokförsäljningen nått sin topp ännu. Tvärtom. Eboken kan bli formatet som tuggar i sig ytterligare av fysiska böckers marknadsandel. Med nya läsplattor som bestick.
5. Logistik
Man brukar säga att ehandel är logistik. Men det gäller egentligen all fysisk handel. När digitaliseringen ökar skapar det förändringstryck på den fysiska distributionen och logistikkedjorna. Adlibris har utdelat den första luftsvingen. Vem tar den andra? Flera aktörer står redo att hjälpa förlagen till direktförsäljning och Amazons intåg sätter press på de övriga aktörerna. Även om Amazon hittills inte ens lyckats tillgängliggöra alla titlar som konkurrenterna säljer. Men när upplagorna sjunker blir lagerhållning än viktigare. Att den är optimerad. Liksom i butiksledet där både påfyllning i hyllan och leveranser av beställningssortimentet (du vet väl att alla fysiska bokhandlar kan beställa hem lika många olika titlar som nätbokhandlarna, rentav fler ibland) måste fungera.
6. Författarvillkor
Avtal har alltid varit viktiga i bokbranschen, men frågan är om det inte har ökat? Författarförbundet har en tydlig utmaning att hantera när det gäller villkoren för digitala format. Istället för att angripa återförsäljares prissättning kommer de att fokusera på förlagen som trots allt skriver avtal och betalar ut royalty. Detsamma gäller hybridförlags avtal där branschen är vildvuxen och längtar efter fokus på villkoren – inte på avsaknad av förskott eller ägande av rättigheter. Driv på för transparens och tydlighet som att det exempelvis måste framgå när ett manus skickas in om en utgivning kräver en investering av författaren. Kanske borde de även driva frågan om att rekommendera frivillig royalty på begagnade böcker hos alla som säljer begagnat på nätet?
7. Fysiska, digitala och hybridevent
Den starkaste målgruppen för fysiska event i bokbranschen är snart fullvaccinerad. Men det är mycket som är osäkert kring återstarten och många har sett fördelarna med digitala event. Alltså kan vi förvänta oss att besökare förväntar sig hybridlösningar. Kanske att kunna se en författarkväll i efterhand i en vecka eller en månad? Eller highlight, sammandrag? Många längtar efter fysiska möten, medan andra upptäckte att det var rätt bekvämt med Zoom. Både läsare och författare. Hösten blir starten på en experimentfas.
Bubblare: poddböcker, print-on-demand, Kickstarter, Tiktok och direktförsäljning.
Fotnot: Den här artikeln är hämtad ur Boktuggs nyhetsbrev #317 som skickades ut tidigare idag. Missa inte nästa kommande utgåvor av Sveriges bästa nyhetsbrev för bokbranschen, prenumerera utan kostnad!
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!