Nätbokhandeln Bestories gör comeback – nyöppnar sajten

Tove Lindberg, VD Bestories
Tove Lindberg, VD för nätbokhandeln Bestories. Foto: Yessica Lola Thor.

Det är mer än ett år sedan nätbokhandeln Bestories öppnade första gången. För någon vecka sedan var det nyöppning. Tove Lindberg, VD, berättar för Boktugg om lärdomarna.

Det var den 1 februari 2020 som Sverige fick en ny nätbokhandel och rubrikerna talade om hur Bestories skulle ta upp kampen med jättarna. Men satsningen blev inte långlivad. Det dök upp besked om att en nyöppning skulle ske och nu är det dags. Bestories är online igen och tar emot beställningar.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Ni öppnade för mer än ett år sedan, men stängde sedan för att bygga om. Vad var det som gick snett och vilka lärdomar drog ni?
– Vi drog helt riktigt igång för lite över ett år sedan, och starten gick långt över förväntan när det kom till antal besökare och det bemötande vi fick av våra kunder. Dock insåg vi relativt snabbt att butikens laddningstider var långt ifrån godkända, varpå vi inledde en dialog om hantering därav som resulterade i att vi valde att bygga om, säger Tove Lindberg, VD på Bestories, och fortsätter:

– Att omvärlden samtidigt drabbades av vår tids största pandemi påverkade såklart oss alla. Vi hade kapitalstarka investerare som tog en kraftig smäll i sina andra verksamhetsområden vilket innebar en förändring av kapital för oss. Lärdomen är att man måste vara ödmjuk inför alla former av överraskningar och anpassa sig därefter, men samtidigt att marknaden, enligt oss, var redo för ytterligare en aktör i detta fält varför vi nu öppnar upp igen. 

Det är tufft att starta nätbokhandel, vad ska göra att kunderna väljer er istället för jättarna Bokus, Adlibris och Amazon?
– Vi jobbar kontinuerligt med att möta upp och utmana samtliga av våra konkurrenter och vill se oss som ett värdigt alternativ med en modern plattform. Vi har fått ett positivt gensvar på vårt erbjudande och upplever att folk gillar vår sida varför vi tror att kunderna i ökad grad kommer hitta till oss. 

Vad är ert mål, hur mycket behöver ni omsätta för att vara lönsamma?
– För att svara på frågan om omsättning måste man först titta på vad man anser vara lönsamt. Vi gör inte detta främst för att tjäna stora pengar utan för att vi tycker om böcker och för att vi vill vara ett oberoende alternativ på marknaden. Att vi sedan inte vill gå med förlust eller vara en dålig investering för våra ägare är något som jag ser som en självklarhet. Det är en volymbransch så vi har en kraftig expansionplan som kommer påverka vårt resultat och enligt den kommer vi gå plus inom fem år.

Hur många är ni i teamet bakom Bestories?
– Vi är fyra personer i teamet som drivs primärt av mig där vi både brinner för litteratur och besitter gedigen IT-kunskap. Tillsammans har vi lång erfarenhet inom media och förlagsbranschen samt två systemutvecklare med expertis kring automation, e-handel och AI.  

Hur har ni löst logistiken, har ni eget lager eller tredjepartslogistik?
– Vi arbetar med tredjepartslogistik så här i början så får vi se hur det blir längre fram.

Vad ser ni i framtiden när det gäller utvecklingen av bokförsäljning i olika format?
– Vi ser en ökad digitalisering och ämnar svara på det med smarta lösningar – samtidigt ser vi en fortsatt stark efterfrågan på den fysiska boken vilket inte minst pandemiåret gett oss kvitto på där boken har stått sig stark! Vi har haft mer tid hemma och vi har läst mer än någonsin.

Det har aldrig varit enklare att starta ehandel än det är just nu. Men samtidigt har konkurrensen aldrig varit hårdare. Bestories gör ett nytt försök att bygga en tillräckligt stor kundkrets – och skapa bra samarbeten med förlagen.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,