Tidningen Svensk Bokhandel redovisar ett rörelseresultat på -240 tkr för 2020, betydligt mindre än året innan. Kraftiga kostnadsbesparingar och stabiliserad annonsförsäljning uppges vara anledningen.
Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen sålde bolaget och tidningen Svensk Bokhandel tidigare i år. Då visste vi inte hur siffrorna för 2020 såg ut men när de nu presenterats så visar det sig att föreningarna förra sommaren gjorde ett villkorat aktieägartillskott på 275 000 kronor vardera, totalt 550 000 kronor.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
2019 var ett katastrofalt år för tidningen då förlusten landade på hela 2488 tkr efter att intäkterna rasat. Redan förra våren inleddes kraftfulla kostnadsbesparingar genom att antalet anställda minskades och avtal med leverantörer omförhandlades. Det gav resultat.
Svensk bokhandel sparade 2 Mkr
Enligt bokslutet 2020 minskade Svensk Bokhandel sina kostnader från 9,1 Mkr till 7,1 Mkr. Av den besparingen utgjordes nästan 1,2 Mkr av lägre personalkostnader då tidningen gick från sju till fem anställda.
Glädjande för de nya ägarna var att annonsförsäljningen stabiliserades och intäkterna till och med ökade med 274 tkr till 6 867 tkr.
De senaste åren har Svensk Bokhandel stegvis minskat antalet nummer av papperstidningen. I år kommer endast nio ordinarie nummer och tre katalognummer. Där finns inte så mycket kvar att spara om man inte helt lägger ner papperstidningen, vilket är svårt eftersom nästan alla intäkter kommer från print.
Katalogerna står för 70 procent av intäkterna
Huvudutmaningen för Svensk Bokhandel kvarstår nämligen. Enligt uppgifter till Boktugg stod annonsförsäljningen i de tre katalogerna för över 70 procent av intäkterna under 2020. Kommer bokförlagen att fortsätta lägga lika stor del av sin marknadsföringsbudget i dem framöver? Det återstår att se.
För att ge ett historiskt perspektiv på utvecklingen för katalogerna kan vi ta den nyligen utkomna Höstens Böcker 2021. Den är på 324 sidor, vilket fortfarande är mycket. 197 sidor är dessutom annonser. Men för åtta år sedan (2013) var höstkatalogen på 600 sidor varav 423 sidor annonser. 2019 var man nere på ”endast” 170 annonssidor, vilket alltså faktiskt ökat sedan dess. Ett trendbrott eller?
Fotnot: Boktuggs bokslut för 2020 är inte inlämnat ännu, men försäljningen landade på strax över 1 miljon kronor och rörelseresultatet på ett litet plus. Vilket var välkommet efter flera år av rejäla förluster. För Boktugg är ökade intäkter ett måste, till skillnad från Svensk Bokhandel har vi inget utrymme för ytterligare kostnadsbesparingar.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!