Förra sommaren meddelade Adlibris att de avvecklar sitt kommissionslager. Nu tar man ett steg till. I ett nytt brev uppmanas småförlag och egenutgivare att meddela vilken distributör de ska använda framöver – annars försvinner deras böcker ur sortimentet.
– Som alla företag ser vi alltid över våra processer och flöden för att skapa så optimal kundupplevelse som möjligt. Så en av anledningarna att vi informerade förlagen att de nu behöver sälja via en distributör är för att vi i dagsläget manuellt hanterar nära 1000 förlag, vilket vi inte har resurser för. Men genom att förlagen går över till distributörer så kan vi bland annat korta ledtiderna och fokusera på att kunderna får en så smidig upplevelse som möjligt, säger Ellinor Ring, inköpschef på Adlibris till Boktugg, och tillägger:
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Vår leveransprecision har höga nivåer och vi kan även se i våra mätningar att våra kunder är nöjda. Under det senaste halvåret har vår försäljning ökat med cirka 20 procent jämfört med förra året så de förbättringar vi har genomfört under de senaste åren uppskattas hos våra kunder.
“Om ni väljer att inte ingå avtal med en distributör så kommer vårt samarbete att upphöra, vilket innebär att era böcker inte längre kommer vara tillgängliga på vår hemsida från och med 1/9 2021”, skriver Adlibris i brevet till förlagen.
Dags för en återblick. Nätbokhandlarnas intåg var en revolution för mindre förlag som plötsligt fick möjlighet att sälja sina böcker till läsare över hela landet utan att behöva bygga en egen webbshop. Utan nätbokhandeln hade många av dagens mindre förlag inte kunnat existera.
Adlibris var en föregångare och erbjöd inte bara mindre förlag (inklusive egenutgivare) att sälja deras böcker utan även att hjälpa dem med viss lagerhållning i form av ett fördelaktigt kommissionslager. På det viset sparade Adlibris frakt och de små förlagen sparade tid (och pengar för packning).
Men när åren gick växte Adlibris lager av kommissionstitlar, varav en del inte sålde någonting. Dessutom förlorade Adlibris pengar på olika felsatsningar. Kort sagt: det behövde städas och kommissionslagret hamnade i fokus.
Avslutade kommissionsavtal med tillhörande lager
Förra sommaren meddelade Adlibris att de skulle stänga kommissionslagret, avslutade alla kommissionsavtal och ville veta vart de skulle skicka böckerna som låg på hyllorna i Morgongåva. Förlagen uppmanades att anlita Stjärndistribution eller Förlagssystem. En del förlag gjorde det, andra valde att ta hem böckerna eftersom de redan hade ett lager i garaget, källaren eller på Shurgard.
Igår gick ett nytt brev ut till alla förlag som Adlibris uppfattar inte har meddelat vilken distributör de valt. Det sägs inte rakt ut men det är tydligt att Adlibris nu skärper kraven: de vill bara sälja böcker som finns i lager hos en professionell distributör.
Förlagssystem och Stjärndistribution erbjuder båda kommissionslager utan fasta kostnader med 20 procents provision. Det är både dyrt och billigt beroende på hur man väljer att se det som litet förlag. Problemet är att du inte får lägga hela din upplaga där utan måste fylla på den utifrån efterfrågan, vilket kan innebära 5, 10 eller 100 exemplar.
Egentligen är det bättre att ha ett gemensamt kommissionslager eftersom alla kan beställa därifrån, Adlibris kommissionslager kunde ju bara användas av … Adlibris. Men för små förlag som trycker små upplagor och har låga marginaler så är förstås 20 procent en ganska stor del av fpriset (minus de rabatter som återförsäljare regelmässigt kräver).
Förlag med egen distribution för dyra för återförsäljare
En del förlag har därför valt att ha egen distribution. När en återförsäljare (fysisk eller ehandlare) beställer en bok så skickas den från förlagets eget lager. Den som sköter detta professionellt skickar alla beställningar samma dag och är minst lika bra som de stora (Förlagssystem, Stjärndistribution och Speed), men sedan finns det alla andra.
De där som kanske inte hinner/orkar packa ordrar varje dag, utan bara varannan eller var tredje eller en gång i veckan eller när de känner för det. Kort sagt: bokhandlaren vet inte hur lång tid det tar innan de får en beställd bok. Vilket irriterar kunden.
När ehandeln mognat blir leveranstid allt viktigare. Adlibris, Bokus och alla andra som säljer böcker på nätet vill vara säkra på att kunna garantera de leveranstider som anges.
Det är anledningen till att Adlibris nu skärper tonen: Skaffa en professionell logistiklösning annars plockar vi bort era titlar ur sortimentet. Vilket givetvis är en mindre katastrof för många småförlag. Samtidigt är det idag enklare än någonsin att sätta upp en webbshop, och det finns förlag som helt väljer bort återförsäljare, de litar på att kunderna hittar till deras egen nätbokhandel.
Adlibris förordar Stjärndistribution som lösning
Adlibris har ett samarbete med Stjärndistribution som innebär att de presenterar deras erbjudande för förlagen som en bra lösning. De poängterar att förlagen givetvis kan välja en annan distributör (en som Adlibris har avtal med och som lovar att leva upp till de krav som ställs kring leveranstider, fraktkostnader, faktureringsrutiner och så vidare).
Ett tydligt ultimatum och ett vägskäl. Ur alla återförsäljares perspektiv är det självklart att man inte vill ha hundratals olika distributörer. Det är bättre med ett fåtal så att leveranser sampackas. Det är bättre för både miljön och resultaträkningen. Vem minns inte hur Akademibokhandeln för ett antal år sedan råkade kläcka ur sig att de helst såg att alla förlag använde Förlagssystem som distributör. Ett uttalande som dåvarande VD:n tvingades backa på.
För fysisk bokhandel blir det än viktigare att slippa dyr frakt (som det blir om tjugo böcker skickas från tjugo olika distributörer), men eftersom de ändå inte säljer alla böcker så har de redan löst problemet genom att inte köpa in böcker från förlag med egen eller en obskyr distributör. Alternativt lägga frakten på priset om de trots allt får en beställning.
Den intressanta frågan för framtiden är förstås denna: Kommer alla förlag att acceptera den nya världsordningen och skaffa en godkänd distributör eller kommer fler att börja tacka nej till återförsäljare och satsa på direktförsäljning? Frågan blir än mer aktuell med tanke på förskjutningen från fysiska till digitala format.
I forum på Facebook överväger många mindre förlag att bojkotta Adlibris och istället hänvisa sina kunder till Bokus – eller sin egen webbshop.
Publit passade på att skicka ut ett erbjudande om sin lagerlösning (tillsammans med Speed Logistics) bara några timmar efter att Adlibris brev gått ut.
Trots allt snack om streaming händer det mer runt distributionen av fysiska böcker än på flera år. Delvis är det två trender som hänger ihop: logistikkedjan måste effektiviseras när försäljningen av fysiska böcker oundvikligen kommer att minska i framtiden.
Fotnot: Boktugg söker Adlibris för en kommentar.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Adlibris argument för distributör
- Kortare ledtider. Det Adlibris beställer på förmiddagen levereras samma eftermiddag från StjärnDistribution (eller annan godkänd distributör) vilket innebär ett bättre kunderbjudande.
- Leveranserna sampackas med böcker från tusentals förlag i backar som återanvänds. Att både ha en effektiv direkttransport och inte använda emballage ger ett lägre klimatavtryck.
- De som väljer StjärnDistribution får fri tillgång till deras webbaserade rapportsystem där ni har full översikt över försäljning och lager och där ni dessutom kan hämta ut färdigkonterade bokföringsunderlag, beställa utskick av recensionsexemplar och mycket mer.