Publit och Bokinfo utökar sitt samarbete. Med hjälp av Publit kan Bokinfo nu även erbjuda styckförsäljning av eböcker via nätbokhandlarna för de förlag som laddar upp sina digitala filer hos Bokinfo.
– Jag är glad att vi nu kan erbjuda våra kunder att nå ut även till Adlibris, Bokus och Bokon, genom det nya samarbetet med Publit. Det är ett steg mot vårt mål att göra det enklare för förlagen att nå ut med sina digitala filer, säger Christer Perslöv, VD på Bokinfo, i ett pressmeddelande.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Publit och Bokinfo utökar alltså sitt nuvarande samarbete kring fysiska böcker med digitala titlar. Syftet är att förenkla och förbättra förlagens möjlighet att nå ut till återförsäljarna. Med hjälp av Publits tjänster kommer Bokinfo att kunna erbjuda styckförsäljning av eböcker till svenska internetbokhandlare, något som hittills saknats i Bokinfos nyligen lanserade tjänst Digital distribution.
Bokinfos kunder får därigenom en större spridning av sina titlar och når både abonnemangstjänster, internationella aktörer som Apple, Google och Overdrive samt Bokus, Adlibris och Bokons styckförsäljning.
Tanken är också att spara tid åt förlagen genom att effektivisera hanteringen av filer. Istället för att ladda upp filer på flera ställen kan förlagen lägga sina digitala böcker i Bokinfo. De i sin tur skickar vidare till bland annat Publit som sköter distribution, återrapportering och fakturering till sina återförsäljare.
– Publit vill göra det enklare att publicera, distribuera och sälja böcker. Det fördjupade samarbetet med Bokinfo bidrar till att förbättra ekosystemet runt de digitala bokformaten, vilket känns toppen, säger Per Helin, VD på Publit.
En annan del av samarbetet innebär goda nyheter för alla som hoppas att Bokinfo ska få fler digitala titlar i sin databas, något som inte minst vi på Boktugg efterlyst länge. Publits förlag kommer nu att kunna förse Bokinfo med metadata om digitala böcker på samma sätt som med fysiska. Förlagens hela katalog får därmed samma metadatainnehåll och klassificeringar samt inkluderas i försäljningsstatistiken. Överföring av metadata för digitala titlar från Publit till Bokinfo påbörjas efter sommaren.
Möjligheten till styckförsäljning via Bokinfo kommer inom kort. Inledningsvis gäller det eböcker, inte ljudböcker (MP3).
Analys: Det nya samarbetet mellan Bokinfo och Publit ökar trycket på Axiell Media och indirekt även på Bokus Play (som hämtar sina ljud- och eboksfiler från Axiell) om ett större antal förlag nu väljer att ladda upp sina filer hos Bokinfo. Men fortfarande återstår att se över prismodellen för Bokinfo som fortfarande debiterar en titelavgift på 350 kr per ISBN, oavsett hur många olika format en och samma bok har. Visst, för titlar som säljer bra så är den nya distributionen (där man slipper betala provision till Axiell) värd mer än 350 kr. Men för titlar som inte säljer dessa volymer digitalt så är det fortfarande en kostnad som kan avskräcka framför allt på kortare verk som noveller som inte genererar dessa summor.
Om Publit och Bokinfo
Publit utvecklar och säljer mjukvarutjänster för bokutgivning. De huvudsakliga delarna i Publits tjänster är att sköta distribution, produktion och fakturering av såväl fysiska som digitala böcker. Genom digitalisering och automatisering effektiviserar och förenklar man dessa processer.
Bokinfo utvecklar informationstjänster som bidrar till att förenkla och effektivisera handeln med böcker i alla format. Företaget har inget vinstkrav utan drivs för att säkerställa en trygg och kvalitetsmässig hantering av metadata och nu digital distribution i bokbranschen.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!