Axiell Media gör en satsning för att kraftfullt höja kvaliteten på böckernas metadata och utökar sitt team med metadataspecialister för att berika metadata för befintliga och kommande titlar i katalogen.
– Metadata är en förutsättning för att läsaren ska hitta till rätt bok och för att stärka läsupplevelsen, men också för att våra kunder i framtiden ska kunna vidareutveckla sina erbjudanden. Den digitala boken erbjuder unika möjligheter och har en alltmer central betydelse för både förlag, återförsäljare och bibliotek. Och förstås för läsarna. Då blir det naturligt för oss att ta nästa steg och investera för att optimera bokens förutsättningar för alla intressenter, säger Eva Houltzén, vd på Axiell Media, i ett pressmeddelande.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Axiell Media utökar nu sina tjänster och satsar på att kvalitetssäkra och berika metadata för att stärka och förbättra helhetsupplevelsen av den digitala boken.
”Satsningen stärker branschens infrastruktur för den digitala boken och en viktig parameter är att metadata ska vara tillgänglig för alla och därmed kostnadsfri. Rik metadata är ett nyckelområde för att den digitala bokens potential fullt ut ska kunna realiseras framöver”, skriver Axiell Media.
Det blir extra intressant eftersom nyheten kommer samma dag som Bokinfo meddelar att de inleder ett samarbete med Publit om digital distribution av eböcker till återförsäljare. Och samtidigt säkrar tillgång till metadata för alla titlar som läggs upp hos Publit av förlagen.
Digitala titlar som läggs upp hos Axiell Media av förlagen saknas ofta hos Bokinfo (om inte förlagen själva lagt upp metadata där) och därmed hos exempelvis Boktugg samt i försäljningsstatistiken vilket vi uppmärksammade för 3,5 år sedan.
Ni skriver att ”metadata ska vara tillgänglig för alla och därmed kostnadsfri”, innebär det att ni omprövat ert sätt att hantera titelinformation?
– Din fråga är om vi omprövar vårt sätt att hantera titelinformation, och svaret är nej. Att aggregera titelinformation eller metadata genom våra tjänster har alltid varit kostnadsfritt; vi kommer nu att ytterligare berika och kvalitetskontrollera metadatat som en service till våra partners och ytterst för att stödja marknaden och läsarna, och vår grundhållning är densamma som vi alltid haft. Vi ser detta som en naturlig del av vårt distributionserbjudande. Bokinfo har aldrig bett oss exportera titelinformation till dem, eftersom de själva producerar metadata och tar betalt av förlagen och andra aktörer för den tjänsten, så det har aldrig varit en fråga, säger Eva Houltzén till Boktugg.
I pressmeddelandet skriver Axiell Media att de ”är övertygade om att det ännu finns outnyttjad potential i informationen om en bok för att optimera hur förlag, bibliotek och återförsäljare önskar nå ut med den till sina läsare. Metadatan ska spegla bokens hela komplexitet, det sammanhang där boken läses samt underlätta läsningen”.
Axiell Media lägger nu till kvalificerad metadataservice som en kostnadsfri del av distributionserbjudandet till förlagskunderna.
”Rik metadata möjliggör även framtida affärs- och tjänsteutveckling, något som både bibliotek och återförsäljare kan dra nytta av. Som komplement till den grundläggande metadata som förlag och författare tillhandahåller, och det sälj- och användarmetadata som skapas, satsar Axiell Media också på metadata kopplad till filformat, som exempelvis tillgänglighetsmetadata samt domänanpassad metadata för specifika användningsområden”, skriver Axiell.
– Ett av våra mål med att kvalitetssäkra och berika metadata är också att ytterligare vidareutveckla våra tjänster för biblioteken. Böckernas sökbarhet har stor betydelse för läsupplevelsen i vår biblioteksapp Biblio och vi vill utveckla stödet vi ger våra bibliotekskunder i deras viktiga läsfrämjande arbete. Vi satsar nu aktivt inom Axiell för att biblioteken ska kunna dra nytta av sin egen data men också att bokmetadatan ska stödja bibliotekens kvalitetsarbete, säger Eva Houltzén.
Metadata-teamets arbete har redan inletts och teamet kommer förstärkas ytterligare genom rekrytering.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!