Barns eget läsfrämjande är i fokus i den nya rapport som Textpiloterna har sammanställt med idéer de fick in till läsfrämjarpriset Läsplogen.
I april delades läsfrämjarpriset Läsplogen ut till två skolor i Tensta. Så många goda idéer inkom att föreningen Textpiloterna har sammanställt en inspirationsrapport om barns eget läsfrämjande. Rapporten riktar sig till alla som arbetar med barn och läsning och finns att läsa här.
Ur rapporten:
- Elever i årskurs 5 läser för yngre elever: ”Vi fick applåder efter varje lässtund …”
- Utställning om favoritböckerna i skolbiblioteket: ”Vi skötte om utställningen i fyra veckor.”
- Pojkarna som blev poesipiloter: ”Det känns som att vi har blivit förebilder!”
- Utebibliotek, egen sång och bokdans för hela skolan
- Böckerna och författarna som barnen själva lyfter fram
– I media talas det ofta om bristen på läsning, här lyfts i stället läsningen fram – och det behövs! Barn och ungdomar vet kanske bäst vad de behöver för att läsa mer? Deras erfarenheter av sitt och sina vänners liv ger dem insikter som vi vuxna kan ha svårt att tillägna oss, säger Cilla Dalén, skolbibliotekarie och initiativtagare till Läsplogen, i ett pressmeddelande.
Om Läsplogen
Läsplogen är ett pris för läsfrämjande i närområdet som kan gå till elever på grundskolor i Tensta. Priset delas ut av den ideella föreningen Textpiloterna. Syftet är att uppmuntra elever att använda sin kreativitet för att bidra till ett läsande Tensta. Prissumman är 5 000 kronor och priset möjliggörs genom en donation från Cilla Dalén, som avsatte en del av prissumman från Ingvar Lundbergpriset 2020. Läsplogen kommer att delas ut 2021–2025.