Snittintäkten per abonnent sjunker när familjeabonnemang ökar. Därför höjde Storytel sina priser i fyra länder under första kvartalet. Det framgår av bolagets kvartalsrapport idag. Samtidigt testas Storytel Free i Brasilien.
Som Boktugg tidigare rapporterat så har Storytel höjt priset på sina familjeabonnemang i Sverige (+10 procent). Men i kvartalsrapporten som släpptes idag framgår att de höjt priserna på både Unlimited- och Family-abonnemang i Norge, Island och Bulgarien. Det sistnämnda med hela 30 procent.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
En utmaning för Storytel det senaste året har varit just snittintäkten per betalande abonnent (ARPU). Ta den nordiska marknaden där snittet var 148 kr under första kvartalet 2020, men endast 140 kr första kvartalet 2021. Utanför Norden var motsvarande utveckling en minskning från 72 till 66 kr. Det är dock meningslöst att dra några slutsatser på non-nordic eftersom priserna skiljer sig mycket åt mellan olika länder och en lansering i ett stort land med relativt lägre priser sänker snittet kraftigt.
Men på de mogna nordiska marknaderna, där är det viktigt att hålla uppe snittintäkten med tanke på innehållsleverantörerna – förlag och författare. Redan nu knorras det kraftigt om låga ersättningsnivåer, även om debatten ibland är snedvriden. Eftersom Storytel dessutom jobbar med revenue share (intäktsdelning) så kan både författare och förlag räkna ut att snittintäkten inte får fortsätta ner.
Storytel testar gratisabonnemang
Samtidigt testar Storytel det motsatta – ett abonnemang som kallas Storytel Free – på den brasilianska marknaden. Istället för 14 dagar gratis så kan nya kunder testa tjänsten helt gratis upp till sex timmar per månad.
”Erbjudandet lanserades sent under kvartalet (Q1) och därför är det för tidigt att kommentera konverteringsgraden, men inflödet av nya abonnenter har överträffat våra förväntningar med över 100 000 kunder som startat en gratisprenumeration varav 40 procent blev aktiva användare under de första 30 dagarna efter lansering. Vi kommer att fortsätta följa datan och använda insikterna för att monetarisera dessa kunder och potentiellt rulla ut till fler marknader där konsumtionsbeteendet för ljudböcker ännu inte är väl etablerat”, skriver Storytel.
Kommer Storytel Free till Sverige och Norden? Mindre troligt. Här kanske man snarare kommer att fortsätta experimentera med Bookbeats modell som Storytel använder i Finland där en lägre månadsavgift ger färre timmars lyssning på ljudböcker.
Storytel skriver i rapporten att denna prenumerationsmodell med lyssningstak ”även kommer att rullas ut i Spanien och Mexiko under Q2, för att bättre reflektera köpkraften, liksom i Ryssland och Turkiet”.
Räkna nya abonnenter i miljoner
Under första kvartalet 2021 fick Storytel totalt nästan 0,1 miljoner nya betalande abonnenter (98 600). Storytel räknar med att under andra kvartalet addera runt 84 000 betalande abonnenter, varav 64 000 utanför Norden.
Det är alltså rätt uppenbart att Storytel gärna vill hitta erbjudanden som fungerar på dessa stora marknader, som gör att de kan börja addera miljontals kunder per kvartal.
Lite siffror ur rapporten, där vi väljer att ange abonnenter i miljontal eftersom det är den skala som Storytel nu behöver titta på:
Totalt
- Streamingintäkter totalt: 517 Mkr (429)
- Abonnenter totalt: 1,54 miljoner (jämfört med 1,15 miljoner Q1-2020)
- ARPU: 112 kr (124)
Norden
- Streamingintäkter Norden: 402 Mkr (350)
- Abonnenter Norden: 0,96 miljoner (jämfört med 0,79 miljoner Q1-2020)
- ARPU Norden: 140 kr (148)
Non-Nordic
- Streamingintäkter non-Nordic: 115 Mkr (79)
- Abonnenter non-Nordic: 0,58 miljoner (jämfört med 0,37 miljoner Q1-2020)
- ARPU non-Nordic: 66 kr (72)
Penguin Random House beslut att dra tillbaka sina titlar från alla prenumerationstjänster som erbjuder obegränsad lyssning påverkade tillväxten i Polen, Spanien och Mexiko, skriver Storytel i rapporten.
Även läsplattan Storytel Reader fortsätter att rullas ut, senast i Island och i sommar är det dags för Nederländerna som femte land. Storytel noterar att kunder som använder läsplattan stannar kvar längre som abonnenter. Vilket är logiskt eftersom plattan bara kan användas med ett Storytelabonnemang …
Ännu mer siffror
- Storytel släppte 16 000 timmar ljudinnehåll producerat in-house på 29 språk. Majoriteten (14 000 timmar) var på språk utanför Norden.
- Utsläppen (alltså de som påverkar klimatet negativt) minskade med 55,5 % under 2020, jämfört med 2019. Främst på grund av begränsat resande.
- Storytel hade 577 anställda i slutet av första kvartalet 2021 med nästan perfekt jämställdhet: 51 % kvinnor och 49 % män.
- Ljudboksmarknaden globalt beräknas vara värd 200 miljarder kronor år 2030 och Storytels mål är att 30 av dessa miljarder utgör bolagets streamingintäkter då.
Ekonomin – fortsatt röda siffror
I balansräkningen konstaterar vi att Storytel hade 82 Mkr i kassan den 31 december. Den 31 mars hade den summan ökat till 1138 Mkr.
Förklaringen är att Storytel under första kvartalet tog in nästan 1,2 miljarder kronor i nytt kapital, vilket kommer att behövas eftersom man fortfarande investerar i både marknadsföring och innehåll runtom i världen.
Resultatet EBIDTA (före räntor och avskrivningar) landade på -34,4 Mkr (-31,1) och eftersom omsättningen ökade så förbättrades marginalen från -5,4 till -5,0 %.
Tittar man längre ner i resultaträkningen och tar med även amorteringar och avskrivningar så blir siffrorna rödare. Förlusten uppgår till -74,9 Mkr före skatt under kvartalet (-48,5). Att jämföra med förlusten för helåret 2020 som landade på -210 Mkr.
Det kostar att växa.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!