Förlaget Ekström & Garay har gått från noll till 14,2 Mkr i omsättning på två år. Förlagschefen Melker Garay förklarar varför.
Det var hösten 2018 som Melker Garay och Tomas Ekström bestämde sig för att starta ett förlag tillsammans, det fick logiskt namnet Ekström & Garay och är nu ett av Sveriges största hybridförlag sett till omsättning och utgivning.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Det är spännande att driva förlaget med Tomas och vi kompletterar varandra mycket bra. Och givetvis skulle inte förlaget ha växt om vi inte hade haft trogna och engagerade medarbetare, säger Melker Garay.
Ekström & Garay rör sig snabbt. Bokslutet för 2020 är redan inne, ofta dröjer det till efter sommaren innan dessa blir offentliga. Och det är starka tillväxtsiffror. Redan det första verksamhetsåret (2019) nådde man 2,9 Mkr i försäljning och en liten vinst på 137 tkr. Förlaget släppte sin första bok i februari 2019.
Det andra året (2020) landade omsättningen på hela 14,2 Mkr och återigen en liten vinst (+102 tkr). En ökning med 393 procent, eller femdubblad omsättning på ett år.
Få förlag lyckas öka omsättningen så mycket som ni gjort mellan 2019 och 2020, vad är hemligheten?
– Det finns flera orsaker till att vi har ökat omsättningen markant. Den första jag tänker på är att jag och Tomas från första början har haft en uttalad ambition att bygga ett stort förlag. För att lyckas med det har vi i sann entreprenörsanda jobbat hårt – sju dagar i veckan och inte sällan tio timmar per dag – och målmedvetet, och varit angelägna om att få in professionella medarbetare. Naturligtvis har vi provat oss fram och lärt oss av misstag, men alltid med ambitionen att växa och bygga upp ett förlag som har ett starkt varumärke. Jag tror att en så kallad hemlighet är att vi har ett stort driv, själva är författare och har tidigare erfarenhet av att driva förlag om än mindre till sin storlek, säger Melker Garay till Boktugg.
Hård ekonomikontroll på förlaget
Han lyfter själv fram betydelsen av att ha stenhård kontroll över ekonomin.
– Vi lägger ner en hel del tid på att analysera förlagets ekonomi i fråga om risker och möjligheter. Viktigt är också att ha mod att satsa på nya projekt, som till exempel vår förhållandevis nystartade agentur ekströmgarayrights, ge ut klassiker och inleda samarbeten med tidningar som Vi läser och Tidningen Skriva. Att vi köpte upp kulturmagasinet Opulens.se har också bidragit till att förstärka vårt varumärke som i sin tur fått flera författare att söka sig till oss, säger han.
Under 2020 gav Ekström & Garay ut över 130 titlar och allt tyder på att det blir fler i år. Idag har man 25 anställda på lönelistan och ett antal frilansare.
– En förklaring till expansionen är att vi alltid är öppna för att tänka utanför ramen, och vi uppmuntrar aktivt våra medarbetare att komma med idéer om hur vi ska utveckla förlaget. Vi har olika arbetsgrupper och i ledningen har vi flera chefer som delar med sig av erfarenheter, problem och möjligheter.
Fortsatt tillväxt 2021
Enligt Melker Garay satsar förlaget mycket på sin kundtjänst och på sociala medier samt att de alltid är öppna för samarbeten med olika aktörer.
– I och med att vi jobbar långsiktigt så lägger vi ner en hel del resurser på att den litteraturen som vi ger ut är av bra kvalité och att formgivningen är i toppklass.
Hur ser det ut under 2021 så här långt?
– 2021 har börjat bra och med den takt som vi håller nu så kommer vi att passera 2020 års omsättning. Nämnas ska att vi i första hand har satsat på att öka vår omsättning, det vill säga ta marknadsandelar; överskott har gått till nyanställningar och investeringar i olika projekt som längre fram kommer att generera överskott, säger Melker Garay och tillägger:
– Att bygga upp en ordentlig plattform är något som vi har prioriterat och när den väl är byggd kan man fokusera på ekonomiska överskott, men likväl kommer vi att fortsätta att satsa på att ta in fler medarbetare och starta upp nya projekt i förlaget eller i vårt systerbolag Telegrafstationen AB som idag driver bland annat sajterna manushjalpen.se och den nylanserade holosmarketing.se. Vi driver dessutom script46.com, en sajt där vi för samman litteratur med film.
Om kritiken mot hybridförlag
Ekström & Garay är idag medlemmar i Svenska Förläggareföreningen och skriver på sin hemsida att de har både traditionell utgivning och författarfinansierad utgivning.
Det har förekommit en del kritik mot hybridförlag, framför allt de som tar bra betalt och i vissa fall för att de ”ger ut allt”. Hur ser du på det?
– Vi har som princip att inte kommentera onyanserad och än mindre oseriös kritik om till exempel prissättning, speciellt inte på sociala medier. Som ägare har jag och Tomas ett stort ansvar för att våra anställda – flera av dem är för övrigt själva författare – ska få ut sina löner. Ett annat stort ansvar är att fullfölja våra avtal gentemot våra nuvarande och kommande författare; beklämmande är det när förlag går i konkurs, och det visar återigen vikten att ta betalt för de tjänster som man levererar. Vi anser att våra priser är högst rimliga och därjämte konkurrenskraftiga vilket förklarar att många vill komma ut på förlaget, säger Melker Garay.
Han menar att de som är insatta i förlagsverksamhet känner väl till att det kostar att driva förlag, i synnerhet om man vill hålla en hög litterär kvalité på utgivningen.
– Om vi skulle ge ut allt som kom in till förlaget så skulle vi förlora på det eftersom utgivning av litteratur som är av tvivelaktig kvalité på sikt kommer att förstöra förlagets varumärke. Vi har under den korta tid som vi har funnits infört flera åtgärder för att säkerställa kvalitén på våra böcker. Manus som inte håller brukar vi refusera eller alternativt hänvisa till manushjalpen.se.
Hur ser fördelningen ut mellan hybridutgivning och traditionell utgivning?
– Idag är lejonparten av utgivningen medfinansierad av författarna, men vår ambition är att utöka den del av utgivningen som är traditionell.
Har ni några storsäljare ännu?
– Om man med storsäljare räknar med 10 000 sålda exemplar så har vi ännu ingen storsäljare. Det tar som bekant tid att bygga ett förlag som kan leverera sådana stora försäljningsvolymer, men sant är att vi jobbar på det och jag är inte förvånad om vi redan i höst har en eller ett par så kallade storsäljare, säger Melker Garay.
Ska bli mer digitala i utgivningen
När man söker i Bokinfo och hos återförsäljare så dominerar tryckta böcker utgivningen från Ekström & Garay.
Satsar ni främst på print, inte så mycket eböcker och ljudböcker? Är det en del av strategin eller hur resonerar ni där?
– Vi har flera ljudböcker och e-böcker i vår utgivning och vi kommer under året att fortsätta att arbeta för att öka det som inte är print.
Exakt hur stor marknaden för hybridutgivning är i Sverige finns det inga siffror på. Många förlag kombinerar dessutom författarfinansierad och förlagsfinansierad utgivning och likt Ekström & Garay framgår inte fördelningen. Men helt klart är att flera aktörer ökat omsättningen på senare år och tillsammans utgör de ett mellanstort förlag.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!