Film- och tv-agenturen Albatros Agency satsar på litterära rättigheter och värvar tre agenter och två bästsäljande författare från agenturen Partners in Stories. Utöver detta värvas ytterligare två bästsäljande författare.
Albatros Agency utökar sin verksamhet till att omfatta en litterär gren. Ansvarig för det nya affärsområdet blir Erik Larsson tillsammans med Maria Åhlin och Nora El Sharif, som alla kommer från Partners in Stories. I samband med detta överlåter Natur & Kultur agentverksamheten Partners in Stories till Albatros.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Samtidigt tar agenterna med sig de bästsäljande författarna Jonas Jonasson (Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann) samt Emma Hamberg (Je m’appelle Agneta). Agenturen har också signat Sofie Sarenbrant och Denise Rudberg.
– Vi ska skapa en litterär agentur där författarnas intressen, idéer och skrivande står i fokus. Och givetvis att hitta sammanhang där de ges de bästa tänkbara förutsättningarna både kreativt och ekonomiskt, både här hemma och internationellt, säger Erik Larsson.
Hur många författare har ni kapacitet att representera och har ni något mål för hur många ni siktar på att teckna avtal med det kommande året?
– Vi har ingen övre gräns på hur många författare vi kommer att arbeta med, ingen här kommer någonsin tacka nej till att representera en författare vars idé vi tror på, och vår dörr står alltid öppen.
Vilka fördelar ser du med att arbeta med både litteratur, film och tv inom samma agentur?
– Jag ser bara fördelar. Att vi nu är del av ett större team med en enorm erfarenhet från film- och tv-branschen kommer givetvis att skapa spännande synergieffekter. Utöver att arbeta med böcker gentemot produktionsbolag och beställare kommer vi nu mer aktivt också att ta tillvara de projekt som mer konkret lämpar sig för film och tv, säger Erik.
– Vi är otroligt glada över att Erik nu är en del av vårt team och vi vet att med hans entreprenöriella ådra och stora kompetens så kommer han att skapa en nytänkande litterär agentur med fokus på författarnas bästa. Att vi dessutom redan från start får med oss flera av Sveriges största författare gör att vi är helt övertygade om att vår expansion fyller ett behov på marknaden, säger grundarna Elin Sandström Lundh och Martina Österling i ett pressmeddelande.
Albatros Agency är en Stockholmsbaserad agentur som Österling och Sandström Lundh lanserade 2017. Albatros representerar regissörer och manusförfattare från hela Skandinavien. Deras klienter skapar, skriver och regisserar tv och film på både engelska och de skandinaviska språken för aktörer som Netflix, HBO Nordic, Viaplay, SVT och TV4.
Agenturens omsättning har ökat kraftigt de senaste åren, från 3,7 Mkr 2018 till 24,7 Mkr 2020 (bokslut 31 aug). Sedan 2019 har de hanterat filmrättigheter åt Partners in Stories, men nu tar de alltså över hela agentverksamheten och licenskatalogen.
Natur & Kultur fortsätter samarbetet med Albatros kring utvalda titlar, meddelar de i ett pressmeddelande. Agenturerna Koja, som arbetar med barn- och ungdomsböcker, och Bennet, som arbetar med fackböcker inom dotterbolaget Natur & Kultur Media i Stockholm AB drivs vidare som tidigare.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!