Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen bekräftar i ett pressmeddelande Boktuggs avslöjande: tidningen Svensk Bokhandel säljs till medieägarna Thomas Peterssohn och Christer Björkin.
– Svensk Bokhandel är en viktig del av den svenska bokbranschen och vi är glada över att kunna göra den här affären. Vi tycker att bokbranschen är inne i en spännande fas och ser fram emot att utveckla Svensk Bokhandel i samarbete med aktörerna i branschen, säger Thomas Peterssohn och Christer Björkin, i ett pressmeddelande.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
På tisdagsmorgonen avslöjade Boktugg att våra anrika konkurrenter Svensk Bokhandel får nya ägare. Klockan tio bekräftades nyheten i ett pressmeddelande från Svenska Förläggareföreningen och Svenska Bokhandlareföreningen, som gemensamt ägt Tidningsaktiebolaget Svensk Bokhandel. Föreningarna säljer verksamheten till publicisterna och medieägarna Thomas Peterssohn och Christer Björkin.
”Genom försäljningen vill branschföreningarna ge tidningen bättre förutsättningar att utvecklas och stärkas på lång sikt. Svensk Bokhandel är ett väletablerat och uppskattat organ för alla som arbetar inom bokförlag och bokhandel, men också andra bokbranschintresserade som bibliotek, media, organisationer och myndigheter. Redaktionen har en självständig ställning och utgivningen sker med tidningar, webb samt kataloger över bokförlagens utgivning”, skriver Förläggareföreningen.
– Med Thomas Peterssohn och Christer Björkin får Svensk Bokhandel erfarna och engagerade ägare och kommer därmed närmare andra medieföretag. Precis som bokbranschen genomgår också tidningsbranschen en transformation och det blir allt nödvändigare med rätt kompetens på ägarsidan. Det är ett viktigt skäl till att vi nu bestämt oss för att sälja tidningen, säger Jesper Monthán, ordförande Svenska Förläggareföreningen.
– Vi har sökt en långsiktig ägare som med engagemang vill fortsätta att driva och utveckla verksamheten. Det finns en stor potential för Svensk Bokhandel när det gäller både den nuvarande verksamheten och andra tjänster gentemot den stora målgruppen. Men resurser och kompetens behöver tillföras och det kommer de nya ägarna att bidra med, säger Maria Hamrefors, ordförande Svenska Bokhandlareföreningen, som även varit styrelseordförande i Svensk Bokhandel det senaste året.
De nya ägarna Thomas Peterssohn och Christer Björkin har båda en gedigen mediebakgrund med erfarenhet av tidskriftsbranschen, digital publicering och entreprenörskap. Enligt pressmeddelandet förvärvar de Tidningsaktiebolaget Svensk Bokhandel genom det gemensamma bolaget Radero (det finns dock i dagsläget inget bolag med det namnet registrerat). Peterssohn och Björkin har sedan tidigare ägarmajoriteten i Ny Teknik Group (NTG) som ger ut Ny Teknik, Teknikhistoria, Lag & Avtal och Arbetarskydd som de sommaren 2020 köpte av finska Alma Media.
De nya ägarna har kommit överens med Johan Sandholm, nyligen tillträdd kommersiell chef i Svensk Bokhandel, att i samband med affären ta vd-rollen.
I samband med transaktionen inrättas även ett advisory board, som ska bidra till Svensk Bokhandels långsiktiga utveckling och säkerställa att tidningen fortsätter att vara relevant för bokbranschen. Inledningsvis ingår Jesper Monthán, Eva Gedin och Maria Hamrefors i advisory board, men avsikten är att knyta fler personer till gruppen.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!