Bookbeat ökade intäkterna med 45 procent och antalet betalande prenumeranter med 66 procent under första kvartalet 2021, jämfört med samma period föregående år.
Antalet betalande användare närmar sig efter den starka inledningen av året 500 000, en milstolpe som BookBeat räknar med att passera under det andra kvartalet. Målet för hela 2021 är att även passera 600 000 betalande användare.
– Vi har aldrig upplevt ett sådant högt inflöde av nya användare i början av ett år som 2021. Enbart senaste månaderna på våra tre nordiska marknader Sverige, Finland och Danmark ökade snittantalet betalande användare under kvartalet med 34 000 jämfört med kvartal 4 2020. Även utanför Norden i Tyskland och Polen ser vi en stark start på året. Totalt räknar vi med att inom kort passera milstolpen 500 000 betalande användare vilket är 200 000 fler än BookBeat hade förra våren, säger Niclas Sandin VD BookBeat, i ett pressmeddelande.
Även Nextory och Storytel har rapporterat fortsatt tillväxt av antalet abonnenter under första kvartalet. Ljudböcker – och i viss mån eböcker – fortsätter att locka nya kunder.
Bookbeat anger inte längre hur många abonnenter man har i Sverige utan endast totalen. Bolaget (som ägs av Bonniers) har över 100 anställda med huvudkontor på Sveavägen 56 i Stockholm och lokala kontor finns i Karlstad, Helsingfors, Berlin och Warsava.
För närvarande finns BookBeat på 28 europeiska marknader (dock ej lokala sajter på alla marknader), med flest användare i Sverige, Finland och Tyskland. I slutet av 2020 hade BookBeat 421 000 betalande användare och intäkter på 508 miljoner kronor helåret 2020.