Konsolideringen av den svenska bokbranschen fortsätter med Storytels köp av Lind & Co. De Storytelägda förlagen omsätter nu över 700 Mkr.
Vid lunchtid på torsdagen kom nyheten att Storytel köper 70 procent av Lind & Co, ett förlag som omsatte 111 Mkr 2020 och gjorde en vinst på 22,6 Mkr. En imponerande tillväxtresa som Kristoffer Lind gjort med sitt förlag, inte minst de senaste fem åren.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Storytel äger Storyside (omsatte 135 Mkr redan 2019) och Norstedts Förlagsgrupp (omsatte 458 Mkr 2020) samt Gummerus i Finland och People’s i Danmark. Om man adderar Lind & Co så omsätter Storytelägda förlag enbart i Sverige över 700 Mkr. Som jämförelse omsatte Bonnierförlagen 1184 Mkr (2019).
Köpet av Lind & Co är för litet för att väcka någon Konkurrensmyndighet. Kristoffer Lind själv påpekar i Förlagspodden rentav att Storytel är en välkommen motvikt till Bonniers stora makt över den svenska bokbranschen (utöver Bonnierförlagen ingår Bookbeat, Adlibris, Pocketshop och ett antal bokklubbar i koncernen på boksidan).
Det komplicerade i sammanhanget är att Storytel är på väg att växa ur den svenska bokbranschen och bli inte bara en stor nordisk aktör utan även en global aktör.
Tidigare affärer i närtid är Gyldendals köp av Word Audio och Politikens köp av Roos & Tegnér. Två helt olika typer av affärer där den förstnämnda fokuserade på ljudböcker och den andra på fackböcker främst i pappersformat. Dessutom har Storytel genom Norstedts förlagsgrupp tidigare köpt Brombergs och Printz Publishing.
Vilka andra mellanstora förlag finns kvar på marknaden som är attraktiva att köpa? Piratförlaget med Lilla Pirat såklart, men vill ägarna verkligen sälja till någon av de stora?
Mondial är en snabbväxare vars titlar fungerar lika bra i ljud som på papper. Volante har en intressant utgivningslista som på samma sätt går i alla format. Bokfabriken är kanske det förlag som har störst och bäst ljudbokslista utifrån utgivningsprofilen.
Dessutom finns Hoi Förlag som nu delat upp sin utgivning på flera imprints utöver Hoi – Kunskapshuset, Lilla Hoi och Lusthuset. Faktum är att Hoi sitter på en ganska stor ljudbokskatalog då de under flera år gett ut samtliga titlar som ebok och ljudbok utöver pappersformat. Och i vissa fall enbart digitalt.
Samtidigt startas det nya förlag varje dag, och flera mindre förlag satsar idag på att ge ut ljudböcker och eböcker i egen regi. Kommer förlag som Lind & Co även framöver att kunna suga upp egenutgivare lika enkelt genom att erbjuda dem utgivning, eller får vi se fler författare ge ut även ljudböcker själva nu när plattformar och distributörer gjort det enklare?
Det finns två värden när Storytel och andra storförlag köper förlag: katalog och kompetens. Stora kataloger av titlar i eboks- och ljudboksformat är viktiga. Men minst lika viktig är den kompetens som finns hos de förlag som under flera års tid satsat hårt på digital bokutgivning. Det var vad Storytel såg i Lind & Co, och nu finns det inte så många förlag kvar med samma erfarenhet.
LÄS ÄVEN: Konsten att sälja ett bokförlag – hur mycket är det värt?
Transparens: Artikelförfattaren är passiv delägare i Hoi Förlag, äger dock mindre än en femtedel av förlaget.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.