Förköp är ryggraden i biljettförsäljningen för exempelvis konserter. Det har blivit en allt viktigare del av bokförsäljningen och en del av lanseringskampanjen. Idag tittar vi på några olika case.
Attraktiva varor säljs via förköp eller tvingar kunderna att ställa sig i kö för att vara säkra på att komma över produkten. För två år sedan hade det givna exemplet varit stora konserter på Ullevi eller Friends Arena där alla biljetter sålde slut på några timmar. Här är givetvis drivkraften att det finns ett begränsat antal biljetter – även om det ofta släpps biljetter till en extrakonsert dagen efter.
För att läsa denna artikel krävs en prenumeration på Analysbrevet. Logga in eller teckna en prenumeration.
1-2 ggr per månad kommer ett nytt Analysbrev där vi går på djupet i en trend eller tittar på hur bokbranschen fungerar ur olika perspektiv.
Intressant läsning för dig som jobbar i bokbranschen, är journalist eller drömmer om att jobba med böcker.
Du får dessutom tillgång till arkivet med de senaste årens utgåvor av Analysbrevet.