Förköp – idag och i framtiden

Förköpserbjudanden kan utformas på många olika sätt. Foto: iStock. Montage: Boktugg.

Förköp är ryggraden i biljettförsäljningen för exempelvis konserter. Det har blivit en allt viktigare del av bokförsäljningen och en del av lanseringskampanjen. Idag tittar vi på några olika case.

Attraktiva varor säljs via förköp eller tvingar kunderna att ställa sig i kö för att vara säkra på att komma över produkten. För två år sedan hade det givna exemplet varit stora konserter på Ullevi eller Friends Arena där alla biljetter sålde slut på några timmar. Här är givetvis drivkraften att det finns ett begränsat antal biljetter – även om det ofta släpps biljetter till en extrakonsert dagen efter.

För att läsa denna artikel krävs en prenumeration på Boktugg AnalysLogga in eller teckna en prenumeration.

1-2 ggr per månad kommer ett nytt Analysbrev där vi går på djupet i en trend eller tittar på hur bokbranschen fungerar ur olika perspektiv.

Intressant läsning för dig som jobbar i bokbranschen, är journalist eller drömmer om att jobba med böcker.

Du får dessutom tillgång till arkivet med de senaste årens utgåvor av Analysbrevet.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Hektors nya deckare tar läsaren tillbaka till kalla krigets hemligheter

I en tid då Sveriges beredskap och geopolitiska hot återigen står i fokus, är författaren Josefine Hektor aktuell med en ny deckare. Skyddsrummet är en psykologiskt laddad berättelse som rör sig mellan sommaren 1986 och samtiden – och som speglar en verklighet där det förflutna känns obehagligt nära.

Fler nyheter