Barnboksförlagen Berghs och Opal inleder ett närmare samarbete under 2021. Berghs flyttar in i Opals lokaler och de startar en gemensam marknadsavdelning.
Bokförlaget Opal och Berghs förlag slår ihop delar av sina verksamheter i vår. Under 2021 blir Opal majoritetsägare av Berghs då de köper Astrid Lindgren ABs aktier, och efter påsk flyttar Berghs in i den villa i Bromma där Opal hållit hus ända sedan starten 1973.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Samtidigt rekryteras Helena Isaksson för att förstärka förlagens nya gemensamma marknadsavdelning. Helena kommer närmast från tjänsten som evenemangsansvarig på Akademibokhandelns marknadsavdelning och arbetade dessförinnan med marknadsföring på Bonnierförlagen.
– Vi är glada över att få förstärkning av Helena Isaksson som Marknads- och PR-ansvarig. Jag är övertygad om att Helena kommer passa bra hos oss och att hon, med sin långa erfarenhet inom förlagsbranschen och bakgrund från bokhandelssidan, kan komplettera vår tidigare kompetens, säger Catrine Christell, vd för Opal, i ett pressmeddelande.
Trots att förlagen flyttar ihop kommer de båda att fortsätta sina respektive verksamheter som tidigare under varsitt namn.
– Berghs förlag är ett starkt varumärke och har en stark utgivningslinje som skiljer sig från Opals, säger Melina Nordstrand, försäljningsansvarig och tf marknadsansvarig på Opal. Berghs har funnits länge, sedan 1961, och är etablerat på den svenska marknaden och vi tycker att det är viktigt att värna om det. Vi ser det som en styrka att förlaget finns kvar i sin egen form, men att vi samtidigt kan samarbeta tightare gör att vi blir starkare tillsammans på barnboksmarknaden. Vi får till en bredd som vi inte har var för sig. Dessutom blir Opal majoritetsägare av Berghs, familjen Hafström äger fortfarande 40 procent av Berghs förlag.
Enligt Melina ger Berghs ut något mer kommersiell litteratur, har mer fokus på översatta böcker och är bra på serier för mellanåldern. Opal å sin sida har mer fokus på svenska upphovspersoner och är extra starka på bilderböcker och faktaböcker.
– Vi har internt alltid sett en tydlig skillnad mellan förlagens utgivning och kommer fortsätta jobba utifrån deras respektive styrkor. Vi får till en bredd då vi internt kan tipsa varandra om bra böcker.
I samma veva utökar Opal sin personalstyrka även redaktionellt då redaktören Karin Tegreus kommer tillbaka från föräldraledighet samtidigt som hennes vikarie blir fast anställd. Men att förlaget förstärker redaktionen är inte ett tecken på att de kommer öka utgivningen.
– Opals mål har de senaste åren varit att ligga på runt 50 nya böcker per år inklusive pocket, sedan brukar det tillkomma några ytterligare. Vår utgivning 2021 är 55 titlar och då inkluderas även Vox by Opals [ett imprint för ung vuxen-böcker, reds anm] fyra titlar. Opal väljer att utöka redaktionen då vi gör allt internt och har haft svårt att klara av det den senaste tiden. Redaktionen har tagit hjälp av Opal Agencys agent Anja Eriksson för att klara arbetsbelastningen på redaktionen vilket inte är hållbart i längden. Vi tycker att det är viktigt att kunna hålla hög kvalitet och ha möjlighet att satsa på stora projekt som är extra tidskrävande, säger Melina.
– Berghs har dragit ner på utgivningen sedan de dragit ner på personalstyrkan, detta gjordes innan diskussionen om att Opal skulle köpa ut Astrid Lindgren AB, och de planerar inte utöka sin utgivning framöver.
Hur har det gått för Opal under pandemin? I somras vittnade ni om en tuff vår på grund av tappet i fysisk bokhandel. Hur blev resten av 2020 för er del?
– Det har generellt varit ett sämre år än 2019. Tappet i fysisk bokhandel och till bibliotek har inte vägts upp av den ökade internetförsäljningen. Däremot var julförsäljningen bättre än året innan vilket var kul!
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!