Berättelsens struktur – en trilogi: Början (del 1)

Berättelsen har en struktur som kan delas in i olika faser. Grovt delar man in dem i tre: Början, Mitten och Slutet. Det gör vi också i denna artikelserie. Foto: iStock.

Alla berättelser har en början. I första delen av tre tittar vi här på berättelsens struktur och ger tips på hur man ska tänka som författare och vad man bör få med i just början.

Inledning

För en handfull år sedan drog jag igång ett projekt som jag trodde skulle ta ett par veckor på sin höjd. Tanken var att jämföra de modeller som fanns om berättelsestruktur. Aristoteles, treaktsstruktur, Hjältens resa och Save the Cat!-modellen var bara några av dem jag redan kände till. Men jag hittade bara fler och fler strukturmodeller. När jag hade kommit till 15 olika beslöt jag mig för att dela upp det jag hittade i flera olika blogginlägg. Problemet var bara att jag fortsatte hitta nya modeller. 30? Nej, nu är jag uppe ett 80-tal olika berättelsestrukturer. Så jag fattade ett nytt beslut: jag skulle skriva en bok om berättelsestruktur. Tyvärr har en massa saker kommit emellan, men den är snart färdig.

Redan betalande prenumerant? Logga in för att läsa

Annars köp en prenumeration idag – du kan prova 3 månader för 149 kr.

Varför betalvägg? Knappt 1 % av artiklarna här på Boktugg går att läsa enbart som betalande prenumerant. Det är material som vi vet har ett stort värde för den som jobbar i bokbranschen på ett eller annat sätt. Som prenumerant får du nya utgåvor av Analysbrevet direkt i din inbox och dessutom tillgång till ett växande arkiv.

Inloggad men kan fortfarande inte läsa artikeln? Då har du sannolikt ingen aktiv prenumeration. Kanske har den gått ut för att betalningen fallerat, vilket kan hända när kreditkortet inte längre är giltigt. Kolla dina prenumerationer här.

Lennart Guldbrandsson

Lennart Guldbrandsson

Lennart Guldbrandsson har över tjugo böcker publicerade, varav flera som spökskrivare. Den tionde boken, Skriv som ett proffs, kom ut på bokmässan 2014. Han publicerar även mängder av skrivtips på sin blogg www.elementx.se

inte@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.