Under pandemin har flera av Akademibokhandelns centralt belägna butiker i storstäder haft det svårare än lokala butiker. Under bokrean har mönstret varit detsamma, skriver Svensk Bokhandel. Samtidigt har det varit svårare att sälja i butik jämfört med i de digitala kanalerna.
– Vi har haft svårare att leverera i butiksledet och överträffat förväntningarna i det digitala. Det är summeringen. Sedan är det svårt att säga om det är bättre eller sämre än förväntat på totalen. Det digitala kan naturligtvis inte fullt ut kompensera för de fysiska tappen, säger Johan Junehed, försäljningschef för Akademibokhandeln till tidningen.
Nätbokhandeln Adlibris däremot är en av pandemins vinnare. Även förhandsbokningen inför bokrean var rekordstor vilket också hela rean sammantaget ser ut att bli, enligt försäljningschef Sakari Luovio.
– Fram tills i går har vi ökat 50 procent mot föregående år, säger han. Vårt mål var att öka 30 procent så det har gått mycket bättre än vi räknat med.