Just nu genomför Daniel Lehto en Kickstarter för Sagospelet Äventyr 4.0 och är på väg att nå första delmålet på 50 000 kronor.
Sagospelet Äventyr skapades av Daniel och Julia Lehto omkring 2009. Julia var då fem år och reglerna lektes fram. Två år senare släpptes en första version av spelet som pdf. Snabbt blev Äventyr ett samtalsämne som växte i popularitet. Sedan dess har 20.000 böcker sålts och spelet är nu inne på sin fjärde utgåva, som lanseras och delvis finansieras genom en Kickstarter för Sagospelet Äventyr 4.0. I skrivande stund har den fått in 42 000 kr av de 50 000 kronor som krävs för finansiering. Men målet är givetvis satt högre än så. Daniel och teamet har förberett ett antal ”stretch goals” (belöningar för den som stöttar projektet) hela vägen upp till 300 000 kr.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Många författare och förlag är nyfikna på det här med Kickstarters, därför passar vi som vanligt på att be om några tips. Daniel har medverkat i flera Kickstarters och gjorde nyligen en för Sagospelet Rymd, en spinoff, som samlade in 91 000 kronor från 105 personer.
Vad har du gjort annorlunda med denna Kickstarter som du/ni lärde er av tidigare?
– En stor sak är att inte lova för mycket. Första gången slog vi på stora trumman och lovade så mycket material så vi höll på att arbeta halvt ihjäl oss för att leverera. Man blir lätt fartblind, så det gäller att hålla i tyglarna lite, säger Daniel och skrattar.
Vad är ditt bästa tips till den författare eller förlag som vill testa Kickstarter?
– Du behöver börja i tid – räkna med att långsamt bygga upp ett intresse och medvetenhet kring produkten med start åtminstone 3-4 månader innan Kickstartern går live. En kampanjfilm för produkten är jätteviktigt! Och när Kickstartern väl drar igång måste du synas flitigt på sociala medier och hålla kontakten med dina kunder. Det bästa är förstås att hålla kontinuerlig kontakt även när det inte är en Kickstarter på gång. Men räkna med att behöva trappa upp din närvaro rejält när du trycker på ”Kör”. Du kommer behöva lägga åtskilliga timmar per dag på att hålla kampanjen levande. En bra start är oerhört viktigt, då det tenderar att öka det totala antalet backare sett framåt.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Intresset för rollspel i Sverige, växer det eller är det oförändrat?
– Intresset världen över ökar stadigt, inte minst i Sverige. Se bara på Kickstartern för The One Ring, som numera ges ut av Fria Ligan. Den kampanjen har hittills dragit in otroliga 13 miljoner kronor. Men även utanför den redan frälsta skaran så märks en ökad medvetenhet. Tv-serier som Big Bang Theory och Stranger Things har bidragit till det i och med att de visat rollspel i rutan. Vi har även märkt det med försäljningen av Sagospelet Äventyr. Jag tror vi är inne i rollspelens andra guldålder, säger Daniel.
LÄSTIPS INSIDER: Kickstarter – författare och förlag drar in miljoner i förskott