Facebook har ingen förkärlek för andras böcker

Följare, fans eller gillare? Sidor, grupper eller live? Trenderna på Facebook förändras hela tiden och det är viktigt att påminna sig själv om att du inte äger din publik på plattformen. Foto: iStock.

Facebook har till och med book i namnet. Men förlag, författare, bokhandlare och andra i bokbranschen måste bygga sig plattformar utanför Facebook och inte förlita sig på något som kan raseras imorgon.

Har du en Facebooksida? De senaste tio åren har det blivit en självklar fråga till författare. Facebook har varit en fantastisk plattform för många författare och gett möjlighet till direktkontakt med läsare och en kanal att marknadsföra och informera om sina böcker.

För att läsa denna artikel krävs en prenumeration på AnalysbrevetLogga in eller teckna en prenumeration.

1-2 ggr per månad kommer ett nytt Analysbrev där vi går på djupet i en trend eller tittar på hur bokbranschen fungerar ur olika perspektiv.

Intressant läsning för dig som jobbar i bokbranschen, är journalist eller drömmer om att jobba med böcker.

Du får dessutom tillgång till arkivet med de senaste årens utgåvor av Analysbrevet.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.