Den danska marknaden för digitala eböcker och ljudböcker via prenumerationstjänster är redan överetablerad. Men det hindrar inte bokhandelskedjan Bog & Idé från att lansera en egen tjänst.
Vi har redan tidigare på Boktugg konstaterat att konkurrensen på den danska marknaden för digitala böcker är stentuff. Trots att det redan skett en strukturaffär då Storytel köpte Mofibo (som nu är namnet på tjänsten i Danmark). Bookbeat och Nextory har redan etablerat sig i Danmark liksom den internationella (men i Sverige okända) Bookmate. Dessutom finns Saxo Premium (ägs av Politiken och är dessutom Danmarks största nätbokhandel) och sedan några månader tillbaka Chapter (där Gyldendal är delägare). Lägg till det Audible.
Men ytterligare en digital boktjänst är på väg in på marknaden: Bog & Idé, en kedja med 113 butiker. Men deras tanke är inte att ta kunder från de befintliga aktörerna utan istället att behålla sina egna kunder.
– Vi siktar på den skiva av kakan som är på väg att skapas just nu, att folk utvecklar sina vanor. Så inledningsvis siktar vi inte på Mofibos kunder, utan efter våra egna kunder. De ska förbli våra kunder, så att vi inte sänder dem till några andra, säger Marianne Lyngby Pedersen, enligt Kulturmonitor som även refererar till en artikel i danska affärstidningen Børsen.
Planen är att lansera en app senare i år som kombinerar den nya streamingtjänsten, kedjans webbshop och ett lojalitetsprogram. Något som låter rätt likt vad Saxo gjort och kanske även Bokus här i Sverige.
Hur mycket det kommer att kosta att abonnera på Bog & Idé i digital form är ännu inte bestämt, enligt Kulturmonitor.