Förbeställda bokkassar och digital service i stället för trängsel kring täta bokhögar. Det är två av bokhandelns recept för att klara bokrean under pandemin. Volymmässigt är rean lika stor som i fjol.
Traditionellt är det i butikerna som bokrean har varit störst. Fjolårets rea gick att genomföra innan pandemin slog till på allvar och inför årets bokrea har den totala bokförsäljningen ökat stort, dock inte i de fysiska butikerna som nu måste sälja sina reaböcker utan att det blir trängsel.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Vi erbjuder ju rea i butik men vi uppmanar också kunderna att e-handla. Eftersom vi har både e-handel och butiker har vi möjlighet att omfördela. Vi förstår ju att det är färre som kommer till butik i år, säger Maria Edsman, vd för Akademibokhandeln och Bokus.
“I sin vildaste fantasi”
Bokrean planerades redan i våras då butiksföreståndarna var helt ovetande om de restriktioner som gäller i dag. Under julhandeln minskade försäljningen i den fysiska bokhandeln med 31,1 procent jämfört med året före. Det viktiga under bokrean blir att lyckas sälja det som man har räknat med, framhåller Maria Hamrefors, ordförande i Svenska Bokhandlareföreningen.
– I våras var det väl ingen som ens i sin vildaste fantasi kunde tro att vi skulle vara där vi är i dag, med pandemin. De här böckerna är köpta och betalda, och bokhandeln har gjort allt för att de ska säljas på ett smittsäkert sätt. Att man ska fortsätta att följa de regler och restriktioner som finns kommer förstås i första hand, säger Hamrefors.
Årets rea inleds tisdag 23 februari. Akademibokhandelns butiker öppnar klockan 7.00 men utan tidigare års tidiga lockbeten menade att framkalla rusch. I år satsar man i stället på digital service och förhandsbeställda bokkassar. De kunder som kommer till butikerna får kryssa mellan mer utspridda bokbord än vanligt.
LÄS ÄVEN: Bokrea 2021: Alla fokuserar på förbeställningar i år – här är katalogerna
Tror på rekord
Medan den fysiska bokhandeln begränsas av restriktionerna är förhållandet det motsatta för nätbokhandeln som tillsammans med bokklubbarna stod för 51 procent av den totala bokförsäljningen under 2020 och vars försäljning ökade med 19 procent. Både på Akademibokhandeln.se och på nätbokhandeln Bokus är reaintresset stort, enligt Maria Edsman.
Även nätbokhandeln Adlibris startade sin förbokning för ett par veckor sedan och ligger i dagsläget över fjolårets nivåer.
Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris, tror på nytt rekord:
– Definitivt, det känns helt givet. Hur det sedan kommer att se ut i slutet av året är svårt att spekulera i. Vi har haft en jättetillväxt inom barnböcker och skönlitteratur, båda växte förra året med sisådär 60 procent, det är en kraftig ökning från redan höga tal.
Text: Erika Josefsson/TT, Sofia Sundström/TT
Hitta böckerna på Bokrean 2021
Hos nätbokhandlarna:
I butikerna (reakatalogerna):
Fakta: Reaböcker som tros sälja stort
Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris: Delia Owens “Där kräftorna sjunger” och Lydia Sandgrens “Samlade verk”, samt fjolårets mest sålda bok på Adlibris, David Sundins barnbok “Boken som inte ville bli läst”, kokböcker och deckare.
Maria Edsman, vd för Akademibokhandeln och Bokus: Delia Owens “Där kräftorna sjunger”, Johanna Bäckström Lernebys “Familjen”, Alex Schulmans “Överlevarna”, Lars Keplers “Spegelmannen” och Elena Ferrantes “De vuxnas lögnaktiga liv”.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!