Bokförsäljningen ökade med hela 8,7 procent (384 Mkr) under 2020. Sålda exemplar + 21,5 procent. Sådana siffror har bokbranschen inte sett sedan åren efter bokmomssänkningen 2002, visar årets rapport över Bokförsäljningen 2020.
Det är digitala kanaler och format som ligger bakom ökningen. Samtidigt som branschen som helhet ser starkt positiva resultat finns det tydliga vinnare och förlorare i pandemins spår. Det visar årets Bokförsäljningsrapport som Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen presenterar idag.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Totalt sett måste 2020 summeras som ett framgångsår för bokbranschen. Försäljningen i internetbokhandeln (i rapporten hopslagen med bokklubbar) ökade med 19,0 procent eller 390 miljoner kronor. Digitala abonnemangstjänster ökade sin försäljning med 25,2 procent eller 231 miljoner kronor, en fortsatt stark tillväxt trots en något avtagande takt sett till föregående år.
– En stor del av uppgången förklaras säkert av att människor tillfälligt har haft ovanligt mycket fritid under pandemin, men många har nog också fått nya läsvanor de kommer att hålla fast vid mer långsiktigt, säger rapportförfattaren Erik Wikberg, ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Stockholm, i ett pressmeddelande.
Branschens positiva utveckling kommer dock inte alla till del. Variationerna inom kanaler, format och genrer är stora och beror till stor del på pandemin och de restriktioner som införts för att minska folksamlingar och smittspridning. Försäljningen i fysisk bokhandel minskade med 19,1 procent, eller 232 miljoner kronor, och i dagligvaruhandeln var minskningen 2,3 procent, eller 6 miljoner kronor.
– Trots nedgången för bokhandelskanalen i statistiken, så finns det många framgångshistorier från bokhandlare runt om i landet. Det är många som ökat sin försäljning med tjugo procent eller mer. Inte minst det övriga sortimentet – som sällskapsspel, pussel och kontorsmaterial – har gått väldigt bra, säger Maria Hamrefors, ordförande Svenska Bokhandlareföreningen.
I rapporten redovisas försäljningen uppdelad på kanal, format och genre. Den digitala ljudboken fortsätter att växa, med en ökning på 32,2 procent. Värt att notera är att även den tryckta boken ökade med 4,1 procent, ett trendbrott jämfört med de senaste åren. Försäljningen ökade av alla genrer utom populär facklitteratur. Den största ökningen stod skönlitteratur för, som gick upp med 22,7 procent, följt av deckare och spänning med 16,5 procent och utländsk utgivning med 13,1 procent. Försäljningen av barn- och ungdomslitteratur ökade svagt, med 0,3 procent. Förutom en svag nedgång 2019 har barn- och ungdomslitteraturen ökat stadigt sedan 2013.
– Det är förstås väldigt positivt för hela branschen att boken står sig så stark, att berättelsen i bokformatet är så eftertraktad, säger Kristina Ahlinder, vd Svenska Förläggareföreningen. När tiden finns, då vill vi läsa och lyssna på böcker för både avkoppling och förkovran.
Boktugg kommer i ett antal separata artiklar att gräva mer i siffrorna.
Om Bokförsäljningsstatistiken
Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen står bakom Bokförsäljningsstatistiken, som uppskattas omfatta över 80 procent av all allmänlitteratur som säljs från återförsäljare till konsument i Sverige. Datainsamlingen sker via företaget Bokinfo. Rapporterna redovisar försäljningstrender för olika försäljningskanaler, genrer och format. Mer information finns på http://www.forlaggare.se/bokforsaljningsstatistik
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!