Bokförsäljningen 2020: Pandemin – ett rejält lyft för bokbranschen

Försäljningen av inbundna böcker ökade med 7 procent under 2020 och omsatte sammanlagt 1,49 miljarder kronor. Försäljningen av digitala ljudböcker omsatte 877 miljoner kronor. Arkivbild: Amir Nabizadeh/TT.

Ett exceptionellt framgångsrikt år. Så sammanfattar bokbranschen det gångna året – om man ser till helheten. Försäljningen har gått upp med 8,7 procent vilket är något av ett rekord.

Det visar sammanställningen av statistiken för 2020 i den årliga rapport som Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen nu publicerar. Pandemin har varit gynnsam för bokförsäljningen – endast försäljningsökningen efter att bokmomsen sänktes 2002 kommer i närheten.

Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.


– Det är uppenbart att vi vill läsa böcker. När vi får mer tid läser vi också mer, det är väldigt positivt, säger Maria Hamrefors, ordförande i Svenska Bokhandlareföreningen.

Rapportens författare, Erik Wikberg, håller med:

– Det här visar att det finns en väldig läslust i hela landet. Den knastertorra förklaringen är att vi har haft mycket fritid och inte så mycket konkurrens av annat, en annan att vi har haft behov av fördjupande litteratur om existentiella frågor och av eskapism.

– När det gäller ljudböcker vet vi också att själva sällskapsfaktorn, att höra en annan röst, kan ha varit viktig under pandemin när så många varit ensamma.

Inte till alla

I pengar står försäljningsuppgången för 384 miljoner kronor, men den har dock inte kommit alla försäljningskanaler till godo. Medan internetbokhandeln gått starkt framåt och tillsammans med bokklubbarna ökat försäljningen med 19 procent har den fysiska bokhandeln minskat sin försäljning med 19,1 procent.

– Även om det är en stor nedgång finns det många positiva tecken också för den fysiska bokhandeln. Jag tycker till och med att man kan säga att bokhandeln är starkare nu än före pandemin, säger Maria Hamrefors.

TT: Trots nedgången?
– Ja, det är inte så att kunderna inte har velat handla i bokhandeln, tvärtom. Det är ju det faktum att vi uppmanats att inte handla i butiker överhuvudtaget som slår igenom i statistiken, säger hon och framhåller att försäljningen i fysisk bokhandel ökade under årets två första pandemifria månader.

Sommargäster blev kvar

Störst tapp har bokhandlar som ligger i gallerior och storstäder där det varit folktomt, framhåller hon. Andra butiker har tvärtom ökat sin försäljning. Höganäs respektive Bjäre bokhandel i Skåne, har höjt omsättningen ordentligt, berättar bokhandlaren Christoffer Palmer som tillhör kedjan Ugglan. En av förklaringarna är att traktens bokköpande sommargäster blivit kvar som distansjobbare under en större del av året.

– Vi har ökat 15 procent de senaste månaderna, nu täljer vi inte guld med smörkniv ändå men vanligen gör vi kanske 2 till 3 procents vinst per år, säger Christoffer Palmer.

– Vi har jobbat hårt och länge med författarkvällar och event. Nu har vi fått tillbaka uppskattning från stammisar som vill att butikerna ska finnas kvar.

Genremässigt är det framför allt skönlitteraturen men också kokböckerna som har sålt bättre under pandemiåret. Försäljningen av barn- och ungdomsböcker däremot ökade stort i volym, men inte i kronor, vilket förklaras av att barn- och ungdomar har lyssnat till strömmade ljudböcker i högre utsträckning än tidigare.

– Barnböcker säljs mycket som presentböcker i fysisk bokhandel. Det är positivt att det inte varit en minskning, man ska också veta att barn- och ungdomsböcker har ökat väldigt starkt långsiktigt, säger Erik Wikberg.

Text: Erika Josefsson/TT

Fakta: Årstopplista utifrån försäljningsvolym

1. “Kaninen som så gärna ville somna: En annorlunda godnattsaga” av Carl-Johan Forssén Ehrlin

2. “Spegelmannen” av Lars Kepler

3. “Där kräftorna sjunger” av Delia Owens

4. “Vingar av silver” av Camilla Läckberg

5. “Mytomanen” av Sofie Sarenbrant

Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!

TT

TT

Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är är för många TT (Tidningarnas Telegrambyrå) som sedan 1921 varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Boktugg samarbetar med TT för att få tillgång till fler boknyheter och intervjuer än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.